Nieuwspoort was donderdag het decor voor de 'eerste actie' in de campagne van GroentenFruit Huis om de btw-verhoging teruggedraaid te krijgen. Dat is volgens twee derde van de Nederlanders dé manier om de aankoop van gezonde boodschappen te stimuleren.
'57% van de aanbevolen hoeveelheid'
Nederlanders halen bij lange na niet de door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. Gemiddeld komen we tot een schamele 131 gram groente en 113 gram fruit in plaats van aanbevolen 250 gram groente en 200 gram fruit, zo'n 57% dus. Als gevolg van de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% van afgelopen januari blijkt bovendien de groente- en fruitconsumptie te stagneren. Voor 18% van de Nederlanders is de verhoging een reden om minder fruit te kopen, 14% koopt minder groente. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.
Op basis van deze inzichten maakt de coalitie van zo'n 20 maatschappelijke organisaties (waaronder de Hartstichting, Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen) zich sterk voor politieke actie. De overheid moet "serieus werk maken van gezond voedsel", zegt Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis. "Wij pleiten voor aanpassing van het kabinetsbeleid naar een lager btw-tarief op groenten en fruit en andere maatregelen die bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit.”
Met het terugdraaien van de btw-verhoging, zijn volgens het GroentenFruit Huis met name de lagere inkomensgroepen geholpen. Hoe lager het inkomen, hoe minder aankopen van verse groente en fruit, blijkt uit het onderzoek. Een prijsmaatregel als minder of geen btw resulteert in 'gezondere boodschappen voor iedereen', was de boodschap, geïllustreerd op de symbolische actie-kassabon.
Lobby
Voorafgaand aan de actie-opening deelden medewerkers van GroentenFruit Huis donderdag pakketjes uit met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit. Minister Hugo de Jonge nam een pakketje in ontvangst. De cijfers over consumptie, aankopen, prijsbeleving en gezondheidseffecten zijn vanaf nu te vinden op de informatiewebsite gezondeboodschappen.nl.
Welke acties we nog meer mogen verwachten? Daarover bleef het stil. Eerst maar eens de bewustwording aanzetten en de lobbyisten hun werk laten doen, lijkt vooralsnog het devies.
Op 29 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Interessant in deze draad is te zien hoe velen vooral over de Ander aan het praten en oordelen zijn.
Voor mij is het dit jaar allemaal lastiger geworden en ik ben er financieel op achteruit gegaan. Ik bezuinig niet op groenten en fruit, maar moet wel meer mijn best doen om dat binnen budget te krijgen.
Over BTW heffen op frisdrank etc.: Dit is toch gebeurt in het VK (door toedoen van o.a. Jamie Oliver)? Bij mijn weten is daar het gebruik ervan aardig verminderd. En ik meen ook zoiets te hebben begrepen van Mexico.
Dat houdt dan in dat een verstandig gebruik van belastingheffing wel degelijk kan sturen op een gezond of ongezond eetpatroon. En een verstandig gebruik daarvan houdt m.i. geen heffing op goed basisvoedsel in.
@26 Astrid Spijkers : Ik adviseer u iets te lezen over representatieve steekproeven nemen en hypotheses testen, en op basis daarvan conclusies trekken.
Enkel het feit al, dat sommige mensen GRAAG meewerken aan dit soort enquêtes en anderen doorlopen onder het motto: "waar bemoeit dat mens zich mee" resp. "druk, druk, druk" vertekenen de werkelijkheid al.
Maar: mee eens, beter bij enkele supers in enkel plaatsen enkele mensen vragen, dan vinger in de lucht en orakelen maar.
Vroeger als inkoper deed ik dat ook: in de rij bij de kassa gaan staan en dan mensen vragen waarom ze bepaalde zaken gekocht hadden... "ja ik.. vrouw ziek, dus moet ik de inkopen alleen doen, dus.. leer me wat". Lukt zomaar om enkele ( meestal wat oudere moedertypes) dames om je hen te krijgen met heel veel adviezen, uitleg enz.
Harry: het kan ook NIET wetenschappelijk bekeken en bewezen worden, dat kan alleen maar door aan de winkels te gaan staan, kijken wat er in de karren zit en VRAGEN stellen aan de kopers van die boodschappen, dus wat ze verdienen, of ze ervoor werken, waarom ze het kopen enz enz. Dat heet een enquete afnemen toch? Naar mijn idee mag je dat geen wetenschap noemen, maar je komt er WEL de waarheid mee te weten, tenzij de consument liegt uiteraard.
Dat is hetzelfde dat je ook niet via wetenschap kan bewijzen of en welke voeding voor wie gezond is, omdat niet iedereen hetzelfde reageert op diverse soorten groente en fruit(oa)
@21 Astrid Spijkers: Ik zit pas sinds 1977 in de levensmiddelen, o.a. 6 jaar een van de twee centrale inkopers bij een van die twee Duitse grutters.
Doch eigen steekproeven en vaak "aanschouwen" is nog geen op wetenschappelijke basis gedaan onderzoek, doch hooguit een ( heel erg sterk) vermoeden.
Carolien: in de binnensteden hebben die meestal een kleurtje, soms hoofddoekjes, of oude mensen die een beetje AOW hebben.