Sinds 2001 was Bud Light het best verkopende biermerk van AB InBev in de Verenigde Staten. Een marketingmisser van formaat maakte daar een eind aan. Conservatief Amerika kon een reclamespotje met de populaire TikTok-transgendervrouw Dylan Mulvaney niet verkroppen en 'cancelde' Bud Light. Geschrokken zette AB InBev Mulvaney weer aan de kant. Dat schoot progressief Amerika in het verkeerde keelgat, zodat Bud Light dubbel gecanceld werd. Met als gevolg dat het marktaandeel van Bud Light van 10,3% naar 7,3% duikelde en het Mexicaanse bier Modelo Especial zich sinds juni de nieuwe nummer 1 op de Amerikaanse markt mag noemen. Maar ja, dat is Amerika. Voor AB InBev blijkt de hele affaire niet meer dan een 'rimpeling'
Voor het eerst gaf het Belgische bierconcern AB InBev - bekend van onder meer Jupiler, Hertog Jan, Stella Artois en Corona - inzicht in de impact van de 'transgenderrel' die 's werelds grootste bierbrouwer dit voorjaar over zich afriep. Als gevolg van die affaire verloor AB InBev sinds maart meer dan 10% van zijn beurswaarde. In de Verenigde Staten daalde de omzet in het tweede kwartaal met 10,5%. De affaire drukte er de brutobedrijfswinst met 28% op jaarbasis. Dat zijn forse klappen, want Noord-Amerika is goed voor ongeveer een zesde van de totale verkochte volumes van AB InBev in 2022.

Heineken te duur, groei voor AB InBev
Toch is de affaire niet meer dan een 'rimpeling' in een verder veerkrachtig kwartaal, schrijft RTL Nieuws. De bedrijfswinsten in Brazilië, China en Colombia stegen met ruim 20%, "meer dan genoeg om de daling in de VS op te vangen," aldus het Financieele Dagblad. In de belangrijke groeimarkt Azië steeg de afzet met 9,5%.

Inmiddels zet AB InBev meer hectoliters bier af in Azië dan in Europa. Concurrent Heineken moest eerder deze week juist een omzetdaling van 13,2% melden, vooral in Vietnam, omdat het bier er te duur is geworden voor Aziatische consumenten.

De totale inkomsten van AB InBev stegen met 7,2% tot $15,1 miljard, doordat de bierbrouwer er in slaagde prijsverhogingen door te berekenen aan klanten. In het tweede kwartaal steeg de brutowinst met 5% tot $4,9 miljard, ver boven de verwachtingen van analisten die rekening hielden met 0,4%. Wel daalde het verkoopvolume met 1,4%.

80% gunstig of neutraal
"Gezien de beproevingen van Bud Light is dit een indrukwekkende demonstratie van de veerkracht en diversificatie van AB InBev," reageerden analisten van RBC Capital Markets. "Wij geloven dat de aandelenkoers te sterk heeft gereageerd op de Bud Light situatie," aldus de Financial Times. Daar is AB InBev zelf inmiddels ook van overtuigd. Naar aanleiding van de affaire vroeg de bierbrouwer 170.000 consumenten naar hun mening over Bud Light. Dat viel dus nogal mee: 80% had een 'gunstige of neutrale' kijk op het in opspraak geraakte bier.