Flash PerspectiefBiermerk Bud gecanceled door conservatieve drinker
Denk je als bedrijf goed inclusief bezig te zijn om jonge mensen voor je bier te winnen, wordt je midscheeps geramd door traditionele bierdrinkers. Het overkwam bierbrouwer AB InBev. Op haar eigen TikTok-kanaal trok de populaire transgender influencer Dylan Mulvaney een Bud Light-biertje open. AB InBev had haar die vroeger een hij was namelijk ter gelegenheid van de eerste verjaardag van haar transitieproces een blikje met haar naam en gezicht erop gestuurd.
Dat schoot conservatief Amerika in het verkeerde keelgat. Bud Light werd het doelwit van een boycot. De verkopen daalden in een paar weken met 17%, aldus De Standaard. AB InBev hield zich opvallend stil. CEO Noord-Amerika Brendan Whitworth liet halfhartig weten: "We hebben nooit de bedoeling gehad om deel uit te maken van een discussie die mensen verdeelt. Het is onze business om mensen samen te brengen bij een biertje."
Dat leverde de bierbrouwer ook weer kritiek op. Volgens progressief Amerika moest AB InBev juist veel meer doen om Mulvaney te verdedigen en stelling te nemen tegen de 'fanatici'. Zeg dan 'dan is ons bier niets voor jullie', suggereerde talkshowpresentator John Oliver. Niets van dat al. AB InBev ontsloeg de marketingmensen die voor inclusiviteit gepleit hadden.
En Mulvaney? Die vond weer een nieuwe sponsor. Cosmeticamerk Maybelline. Dat kan het volgende canceldoelwit worden. In de VS slaat inclusiviteit een steeds grotere kloof. Merken kunnen er niet meer voor iedereen zijn zodra ze positie kiezen.
De Standaard - Campagne met transgender influencer wordt pr-nachtmerrie voor Bud Light,
28 apr 2023