Uit alle aanmeldingen selecteerde de vakjury 39 genomineerden. Tussen 13 december en 16 januari kunnen consumenten hun favorieten kiezen via de stemwebsite.

Veggie Evangelist
“Gemiddeld eten Nederlanders te weinig groenten. Ik verspreid het woord over Wholy Greens en over gezonder eten middels onze VeggiPasta. Zo wil ik eraan bijdragen dat we meer groente gaan eten.”

“Onze VeggiPasta op basis van spelt bevat 50% groente. Je eet onze pasta als gewone pasta met de gezondheidsvoordelen van groente. Daarnaast bevat de pasta 1,5 keer zoveel eiwit (20 gram per 100 gram, red.) en 3 keer meer vezels (9 gram per 100 gram, red.) in vergelijking met gewone pasta. En, het oog wil ook wat! Het zijn unieke vormen die van je bord een kleurrijk feestje maken. Ook voor de amateurkok is het een fluitje van een cent om de show te stelen.”

Steentje bijdragen
“De geadviseerde hoeveelheid per dag van 250 gram groente, en door sommige studies zelfs 300 gram, haalt bijna niemand in ons land. Het bereiden van groente kost tijd, veel consumenten hebben hier geen zin in of ze vinden het echt niet lekker. Als je 100 gram van onze pasta eet, dan eet je 50 gram groente. We zeggen niet dat dit voldoende is of dat het een vervanger van groente is. Het draagt bij aan een beter dieet.”


“Onze pasta is makkelijker te bereiden dan groenten. Het heeft een goed mondgevoel; niet korrelig als andere peulvruchtenpasta. In een blinde test is het niet van normale pasta te onderscheiden. Bovendien is de smaak van groente mild, nauwelijks waarneembaar, zeker in combinatie met een saus. Ik merk bij mijn eigen zoon hoe makkelijk het erin gaat terwijl groenten niet zijn favoriet zijn.”

“Bovendien redden we met onze pasta groente die normaal zou worden weggegooid of verwerkt tot biogas. Wij kopen restpartijen op van boeren en gebruiken dit om in de pasta te verwerken. Ons maakt het niet uit hoe de biet of pompoen eruit ziet. Het gaat immers om de binnenkant, de voedingswaarde.”

Geef als CEO aan de supermarktmanagers een KPI voor bijvoorbeeld het aantal verkochte vitaminen per jaar
True Pricing en promotie
“Door gebruik te maken van true price. Hiermee wordt de werkelijke prijs van een product meegerekend. Denk aan externe factoren als CO2-uitstoot of bodemdegradatie. In de praktijk hebben bewerkte industriële producten een hogere footprint dan verse producten. Met true price kunnen gezonde onbewerkte producten dus relatief goedkoper worden.”

“Daarnaast kunnen supermarkten promotie van gezonde producten inzetten om consumenten positief te beïnvloeden. De meeste kopschappen worden nog steeds gevuld met aanbiedingen van alcohol en frisdranken. Dat kan anders en leuker! Geef als CEO aan de supermarktmanagers een KPI voor bijvoorbeeld het aantal verkochte vitaminen per jaar. Dan zullen ze een stuk creatiever worden.”

Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Dit artikel afdrukken