Merktekens zijn uitgevonden om het de consument makkelijk te maken. Als ergens "Campari" of "Tuc" op staat, weet je wat je kunt verwachten. Hetzelfde geldt voor kaasjes van een bepaalde vorm en de kleur van een koffiepak, ook een soort merktekens. Dat is handig, want je kunt boodschappen doen zonder overal te proeven.

Helaas waren er kwaadaardige handelslieden op de wereld, die ontdekten dat merktekens en aantrekkingskracht op zichzelf hebben. Je kunt een heel matig kaasje goed verkopen, wanneer de vorm maar aantrekkelijk is. Door het merkteken verder te associëren met andere aantrekkelijke dingen (sport, vakantie), kun je nog meer verkopen, zonder per se een beter product.

Een opmerkelijk nieuwtje stond afgelopen vrijdag op Distrifood: de EU wil merken op pakjes sigaretten reduceren tot alleen de naam in een standaard-typografie. Onze superstaat denkt dat dit mensen veel minder aanmoedigtom te roken. De tabaksfabrikanten zijn boos, omdat prijsstunts dan de "enige overgebleven mogelijkheid zijn voor merken om zich te profileren."

Zowel de EU als de fabrikanten zien dus niet de prachtige kans die zo ontstaat om straks op smaak te gaan concurreren. Camel kan uithalen met de mooiste blends van tabak. Ik denk dat een boel A-merken in de supermarkt het lastig zouden krijgen wanneer ze hun massamediale campagnes en mooie verpakkingen kwijt zouden zijn. Smaak zou er opeens wel toe gaan doen. Toegegeven, prijs nog meer natuurlijk.
Dit artikel afdrukken