Of ik vorige week bij Mars wilde komen kijken. Ik werd zelfs twee keer nagebeld. Ze hadden hun repen aangepast en dat wilden ze journalisten niet alleen vertellen maar ook laten zien. Hun repen zijn nu 'vetarm'. Ik ben niet gegaan ondanks de ronkende teksten waarin stond dat Mars voor minder verzadigde vetten kiest waarover we ons 100% goed kunnen voelen. Dat ze gezond zijn staat er nét niet, maar duidelijk is dat ze het fijn vinden als ik dat ga denken. Mars vertelde me dat er gedurende 5 jaar 40.000 R&D-uren zijn gestoken in het gezonder en duurzamer maken van hun producten. Je moet bewust kunnen genieten. Mars weet nl. dat consumenten dat belangrijk vinden. Dat halen ze uit onderzoek, waar we het eerst in gestopt hebben: “Uit onderzoek weten we dat de Nederlandse consument minder verzadigde vetten belangrijk vindt. Verzadigde vetten zorgen immers voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Volgens modernere theorieën die nog niet zo in omloop zijn onder het publiek eten we domweg teveel en snoepen we ons rot. Van mijn stoel zou ik dus vallen als Mars de repen duurder had gemaakt om de verkopen ervan te beperken. Bij het vernemen van dat nieuws zou ik in draf naar Mars zijn gerend. Een gevalletje vet is een fluitje van een cent voor de collega's.

Ochtendblad Trouw ging en belde ook even rond. De krant vroeg nationale voedingscommentator Martijn Katan, het Voedingscentrum van de Nederlandse regering en de onafhankelijke Consumentenbond naar hun oordeel. Katan was feitelijk. Volgens hem flest Mars de zaak door van een gezond muggenlarfje een olifant te maken. Er is niet meer dan een goed grammetje verzadigd vet uitgehaald. Mars was bovendien altijd al minder verzadigd ten opzichte van zijn concurrenten omdat het bedrijf minder chocolade gebruikt. Het Voedingscentrum liet weten blij te zijn met de actie van Mars, maar benadrukt dat de Mars een uitzonderingsproduct is. 'Het blijft een snack' ook al mag het 100% Feel Good heten van het Voedingscentrum. De Consumentenbond is ook blij, maar is gereserveerder. "Als de consument maar niet ineens denkt dat het supergezond is. Het is en blijft snoep, het wordt niet ineens een appel." Omdat deze discussie door Mars en een onderzoekje van de Stichting Ik Kies Bewust vorige week weer actueel is, vroeg ik het Voedingscentrum nog eens om zijn officiële standpunt over ongezonde taart met Ik Kies Bewust die echt iedere dag mag. Volgens de reclame dan. Die is immers 200% Feel Good dus. De woordvoerder van het Voedingscentrum ziet er geen problemen in. Mensen weten dat taart niet gezond is, zei de woordvoerder eindelijk na wat aandringen. Zou het? De Bond der Consumenten blijkt goddank al net zomin overtuigd als ik, maar heeft er ook al geen bewijs voor terwijl het natuurlijk het enige punt van discussie is. Repen, taarten en snacks zijn geen eten maar snoep, wat je er ook aan doet. Rotzooien aan ons gevoel voor wat snoep is, is fout. Van mij mag Mars zijn Marsen gewoon Mars laten en Ola zijn ijstaart wat die al was.
Wat het 'gezonder maken' doet tussen onze oren weet niemand, maar er wordt gewoon doorgemarcheerd.

Voorwaarts met een echte mars. Het is tijd voor een echt onderzoekje op straat. Foodlog.nl heeft sinds een tijdje contact met een Vlaming die een aardig initiatief heeft dat hij graag samen met foodlog.nl ook in Nederland zou willen uitvoeren. Het concept is heel simpel: als we willen dat iets uitgezocht wordt halen we daar als consumenten zelf wat geld voor op en zorgen we ervoor dat het onderzoek goed en zo low cost mogelijk wordt uitgevoerd. Vandaar mijn vraag: vinden de lezers het tijd en zijn ze bereid er wat geld voor te schokken? We kunnen blijven lullen, maar als we het willen weten, moeten we het onderzoeken of onze mond houden. Dat vind ik.

Wie die man op de foto is? Dat is een Engelsman die de boodschap van Mars heel goed begrepen heeft. Hij leeft al jaren op een menu van 100% Mars. Zulke klanten wil je. Da's nou communicatie.
Dit artikel afdrukken