Het tegengaan van voedselverspilling lukt behoorlijk maar lijkt niet het gevolg van afspraken tussen grote marktpartijen en overheden. Het lukt omdat het hip is geworden. Dat ontdekten de Zweedse onderzoekers Karin Östergren en Anne Normann.

Die trend zou niet alleen een Zweeds maar ook een internationaal fenomeen zijn. In een artikel op FCRN noemen ze twee belangrijke oorzaken voor de Zweedse successen in het tegengaan van voedselverspilling. Reclamecampagnes hebben het publiek bewuster gemaakt van voedselverspilling en supermarkten hebben hun weggooi-beleid met de tenminste-houdbaar-tot-datum veranderd. De twee onderzoekers schrijven de ontstane trend toe aan een paar vooruitstrevende en lokale ‘helden’ die met hun voorbeeldgedrag de Zweedse samenleving hebben geïnspireerd. Ze denken dat meer thema's op deze manier op te lossen zijn en zoeken naar voorbeelden om deze nader te kunnen vertalen voor industrie en beleidsmakers zodat gewenst gedrag onder consumenten 'hip' wordt.

When the food waste fight became trendy ? a look at emerging attitudes in Sweden
  • Deel
Druk af