Het Voedingscentrum start vandaag de campagne ‘Er is meer dan vlees’ die mannen aanmoedigt hun vleesconsumptie te halveren.

Het advies van de Schijf van Vijf is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten. Het RIVM maakte woensdag bekend dat de vleesconsumptie is gedaald, maar volgens cijfers van de Wageningen Universiteit is van een vleesconsumptiedaling geen sprake.

Volgens het Voedingscentrum kunnen mannen gemiddeld zeker 400 gram per week in vleesconsumptie minderen. Minder bewerkt en rood vlees eten zou het risico op ziekten als kanker, diabetes type 2 en een beroerte verlagen. Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10%, aldus het Voedingscentrum.

De campagne brengt peulvruchten, noten en ei onder de aandacht als alternatieven voor vlees. De mannelijke rolmodellen in de campagne dragen t-shirts met opdrukken als “never bean so happy” en “get egg cited”.



Maar weerbarstig als altijd, is de dagelijkse praktijk. Albert Heijn runt winkeltjes bij benzinepompen langs de weg. Het aanbod gezonde snacks in de winkeltjes was een tijdje relatief groot. Het is alweer minder geworden en meer fastfood-met-vlees kwam terug in het aanbod. Favoriet: de kloeke warme gehaktbal, die ook wel 'truckersbal' genoemd wordt.
VC - Voedingscentrum lanceert mannencampagne ?Er is meer dan vlees? | Voedingscentrum
  • Deel
Druk af