Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten, schrijft Nieuwe Oogst. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement het gebruik van benamingen als worst of hamburger toestaat voor plantaardige producten.
De campagne van de vleespartijen is getiteld ‘ceci n’est pas un steak’ en verwijst naar het schilderij ‘ceci n’est pas une pipe’ waarmee de surrealistische schilder René Magritte duidelijk maakte dat zijn geschilderde pijp geen echte pijp is, maar slechts een afbeelding op doek. “Ceci n'est pas un steak roept fundamentele vragen op over consumenteninformatie, ons cultureel erfgoed en de kracht van moderne marketing, die op een vrolijke manier grote zakelijke belangen en waarden versmelt”, aldus de lobbyisten.
Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees: “Dit is een duidelijk geval van culturele kaping. Bepaalde marketingbureaus gebruiken deze benamingen met opzet om de consument in verwarring te brengen. Deze gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsinname.”
De vleeslobby vindt dat de plantaardige eiwitproducten en vleesvervangers wel creatiever in de markt gezet mogen worden. "Een industrie die ernaar streeft mainstream te worden, zou haar reputatie niet moeten opbouwen door haar marketinginspanningen te richten op bestaande producten en de strijd ertegen aan te binden.”
De satirische komiek Lubach maakte de campagne afgelopen zondagavond op de Nederlandse TV belachelijk met de slogan You have to murder to call it a burger.
Nieuwe Oogst - Campagne tegen besluit vleesbenamingen EP
De campagne van de vleespartijen is getiteld ‘ceci n’est pas un steak’ en verwijst naar het schilderij ‘ceci n’est pas une pipe’ waarmee de surrealistische schilder René Magritte duidelijk maakte dat zijn geschilderde pijp geen echte pijp is, maar slechts een afbeelding op doek. “Ceci n'est pas un steak roept fundamentele vragen op over consumenteninformatie, ons cultureel erfgoed en de kracht van moderne marketing, die op een vrolijke manier grote zakelijke belangen en waarden versmelt”, aldus de lobbyisten.
Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees: “Dit is een duidelijk geval van culturele kaping. Bepaalde marketingbureaus gebruiken deze benamingen met opzet om de consument in verwarring te brengen. Deze gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsinname.”
De vleeslobby vindt dat de plantaardige eiwitproducten en vleesvervangers wel creatiever in de markt gezet mogen worden. "Een industrie die ernaar streeft mainstream te worden, zou haar reputatie niet moeten opbouwen door haar marketinginspanningen te richten op bestaande producten en de strijd ertegen aan te binden.”
De satirische komiek Lubach maakte de campagne afgelopen zondagavond op de Nederlandse TV belachelijk met de slogan You have to murder to call it a burger.
Dat is dezelfde discussie als die krabsalade René, maar sec genomen moet je daar de producent niet op aanspreken, maar de wetgever. Ondernemingen functioneren binnen de kaders van de wet en doen soms een stapje extra als ze dat zinnig vinden voor hun verkopen of imago. De wetgever moet hiaten in de wet dicht timmeren zodat er een juist en eerlijk beeld ontstaat voor de consument en een level playing field voor de producent. Dat is natuurlijk niet zo eenvoudig en een constante strijd om wat nu wel en niet juist is. Soms is het net politiek...
#15 Dat "gatver" trek ik terug, dat was teveel vanuit mij zelf gedacht.
Wat vind je dan van die 'plantaardige margarine' die toch 0,5% droge melkbestandsdelen bevat? Omdat dat nou eenmaal mag van de EU-wetgeving?
Als vegan verlaat ik de supermarkt dan met een -voor mij- verkeerd product.
René, waarom zouden "we" "gatver" roepen als er in een product echte kip zit? Toch gewoon een kwestie van goed aangeven? Vlees is vlees, vega is vega. En gemengd is gemengd zou ik zeggen. Weinig onduidelijkheid, weinig "gatver". Vrije keuze. Jan Peter heeft volkomen gelijk in #12, het moet om misleiding gaan en dat is wettelijk behoorlijk goed geregeld, het (al dan niet opzettelijk) misleiden van de klant mag niet. Punt.
Wat misleiden is, is niet altijd concreet, het is immers taal. Zo kwam ik onlangs een krabsalade tegen met op de voorkant in chocoladeletters: "gemaakt met echt krabvlees". Op het etiket aan de onderzijde las ik in kleine lettertjes dat er 1,5% krabvlees in zat, de rest was surimi. Misleiding? Nee, er staat wat er in zit en die salade is inderdaad MET echte krab gemaakt. Het is dus allemaal niet zo simpel en ik zou wegblijven van het associeren van echte kip met "gatver", dat zaait maar verwarring.
In Amerika heet pindakaas, wat geen kaas is, peanutbutter, het is ook geen boter. Toch halen we niet in ons hoofd dat het hier misleiding betreft. De vegasector wordt nu wel aangevallen op het gebruiken van begrippen als "worst", "burger" en "gehakt". Het is een non-discussie die allang afdoend wettelijk geregeld is en waar alleen de misleiding uitgehaald moet worden, that's all. Dus wie zijn plantaardig gehakt verkoopt als een vleesgehakt is de pineut. Wie er duidelijk "vega" opkalkt is helemaal niet misleidend bezig. En mengvormen zijn gewoon vleesvormen, er zit immers vlees in. Pas als je een mengvorm als vega probeert te verkopen, grijpt de wetgever in. Dat mensen creatief omgaan met wetgeving is van alle tijden, kwestie van evolutie, maar ik moet nog zien dat een consument in Nederland per ongeluk met het verkeerde product de supermarkt verlaat.
Ha Rene. De grap is dat half-om-half gehakt al wettelijke bepaald is. Dat moet de half rund half varken zijn. En gehakt mag geen vleesvreemd eiwit bevatten.
De term vlees is gereserveerd voor consumptiegeschikte delen van dode landbouwhuisdieren. (maar dat geldt dan blijkbaar weer niet voor vruchtvlees en vleestomaat..)
De grote grap en verwarring komt straks met mengproducten. 70% kipstuckjes met 30% stukjes kip :)
1/3 rund, 1/3 varken en 1/3 beyond gehakt.
Etc.
Dus ik snap de vleessector wel (over 20 jaar zeggen we "gatver, er zitten stukjes echte kip in mijn 'quipschijf'"), maar zoals ze het nu presenteren maken ze zichzelf belachelijk.