De kennis is aanwezig
The Washington Post schrijft over een onderzoek door het Rudd Center for Food Policy and Obesity van de University of Connecticut waaruit blijkt waarom ouders hun kinderen suikerhoudende dranken blijven voorzetten. Ze worden door marketingtrucs op het verkeerde been gezet.
Je moet naar de ingrediëntendeclaratie kijken. Is het eerste suiker, leg het dan terugVoor het onderzoek vulden 982 ouders een online vragenlijst in. Ze gaven aan of en zo ja welke suikerhoudende dranken ze de voorafgaande maand gekocht hadden. Maar liefst 96% van de respondenten bleek voor hun kind suikerhoudende drank gekocht te hebben. Uit de zes mogelijke categorieën – fruitdranken, frisdrank, sportdrankjes, water met een smaakje, energiedrankjes en ijstheeën – bleken de ouders hun kroost gemiddeld dranken uit 2,9 daarvan voorgezet te hebben. Fruit- en frisdranken waren het populairst.
Wanneer de ouders aan moesten geven welke dorstlesser volgens hen het gezondst was, koos bijna iedereen voor 100% sap en melk. De meeste ouders weten dus wel dat al die zoete drankjes niet goed zijn voor hun kinderen. Opvallend was wel dat de ouders de dranken die ze als ‘gezond’ benoemden, zoals Vitamin Water (56%), niet kochten voor hun kind.
Verpakkingsmisleiding
Als de kennis wel aanwezig is, waar gaat het dan mis? Volgens de onderzoekers komt dat door de verpakkingen. Op de verpakkingen staan kreten en uitspraken die bijdragen aan mispercepties bij de kopers. Het blijkt dat 1 op de 3 ondervraagden specifiek zoekt naar vermeldingen als 'weinig calorieën', 'natuurlijk', 'vitamine C' en 'antioxidanten' bij hun keuze. Op de verpakkingen die ouders als 'gezond' bestempelden staan die claims vermeld.
Jennifer Harris, een van de onderzoekers, zegt: “hoe meer gezondheidsclaims er op een verpakking staan, hoe ongezonder het product is. Je moet de voorkant negeren en bij de ingrediëntendeclaratie kijken. Is het eerste suiker, leg het dan terug.”
Het onderzoek is gepubliceerd in Public Health Nutrition.
Fotocredits: 'tropicana – old and new', j_lai
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Fred, hoe reageer jij op het verschil - én de impact daarvan - tussen de feitelijke en de psychologische realiteit waar Julie-Anne op wijst?
Ja in principe wel. Fred heeft namelijk helemaal gelijk in zijn verhaal, 'maar': Fred is een expert en ouders van kinderen zijn dat veelal niet (om even bij dit artikel te blijven, maar t geldt voor alle consumenten natuurlijk). Harde claims mogen inderdaad niet, maar: vaak staat er dan iets op zoals "dit product kan MOGELIJK bijdragen aan een gezondere ...." En dat is wél de waarheid? Rationele waarheid: ja. Menselijke waarheid: nee.
Probeer je eens voor te stellen: je loopt in de supermarkt en zoekt een geschikt drankje voor je kind. Het eerste feit waar je tegenaan loopt is dat je keuze hebt uit tientallen drankjes. Keuzestress. Dus pak je op je gevoel iets uit de schappen (en geloof me, dat 'gevoel' berust waarschijnlijk niet op louter toeval, maar op onbewuste beinvloeding die op dat moment of eerder heeft plaatsgevonden). Je bekijkt het etiket en ziet allerlei teksten en afbeeldingen. Deze bezorgen je vervolgens een positief of negatief gevoel erbij. Je vergelijkt mogelijk nog een paar drankjes met elkaar, maar de gemiddelde consument besteedt echt geen >10 minuten aan het kiezen van een drankje. Dus het etiket wordt snel gescand. En al zou je er kritisch naar kijken: vaak worden er meerdere halve waarheden verteld, die je brein samenvoegt als 1 begrijpelijke waarheid. En vergeet de onbewuste beinvloeding van afbeeldingen niet!
Want nogmaals: de gemiddelde consument is geen expert op t gebied van voedingsmiddelen. En dus wat t allerbelangrijkste is hierbij: mensen vertrouwen teveel. Ze kunnen zich vaak niet voorstellen dat slechte producten als 'goed' geprezen mogen worden (en dan bedoel ik dus wederom niet de feitelijke gezondheidsclaims, maar de suggesties die de verpakking opwekt).
Ik zou hier nog heel gepassioneerd bladzijdes over vol kunnen schrijven, maar laat ik t nu eindigen met t volgende: Marketeers weten héél goed wat ze doen!
Jullie-Anne, begrijp ik dan goed dat je tegen Fred zegt: let eens wat meer op de sociaal-psychologische oorlogsvoering die via etiketten plaatsvindt in plaats van op de feiten?
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er veel gesuggereerd wordt op de verpakkingen. Het zijn veelal halve waarheden, waarmee ze feitelijk niets claimen, maar wel je onbewuste brein mee beïnvloeden. Dus "hoe harder ze hun best doen om je om de tuin te leiden, hoe ongezonder t product is". Dat wordt er denk ik gezegd.
Ben momenteel bezig met video's te maken over dit onderwerp, zodat mensen zichzelf beter leren beschermen tegen de beinvloeding op verpakkingen etc. Het houd mij als specialist gedragsbeïnvloeding behoorlijk bezig en vind t vreemd dat al die halve waarheden e.d. zomaar mogen. Grenzen zijn tegenwoordig vaak ver te zoeken helaas.
de vermelding "“hoe meer gezondheidsclaims er op een verpakking staan, hoe ongezonder het product is" klopt niet.
het gaat om "on package ingredient claims" dwz vermedling van "als gezond bekende inhoudstoffen"
Gezondheidclaims zijn niet mogelijk op "ongezonde" producten.
De vermeldingen in de INGEDIENTEN lijst zouden voor ouders maatgevend dienen te zijn bij hun keuze. Als suiker, sucrose, saccharose of siroop, Na water op de eerste plaats staan betreft het een "suikerdrank"
De vermelding in de voedingsdeclaratie lijst is de volgende "informatie" die belangrijk is. Indien er vermeld staat "waarvan suikers" en het gehalte is groter dan 5g/100ml = 50g/liter dan betreft het m.i. een "aankoop van water met veel suiker" en is verdunnen met water zonder meer aan te raden.
100% vruchtensap bevat een hele reeks van gunstige voedingsstoffen MAAR bevat ook 80-110 gram natuurlijke, uit de vrucht afkomstige suikers. Deze suikers verschillen in hun stofwisseling niet van toegevoegde suikers! Belangrijk is daarom bij vruchtensap altijd de 100% variant te kiezen (ander varianten hebben vaak nog extra toegevoegde suikers) en de drink hoeveelheden altijd te beperken tot een klein glaasje (kinderen < 5 jaar een eierdop.borrelglaasje vol).
Mbt vitamine water: dat is erg duur water!