Nederlanders kopen steeds minder met veel suiker gezoete producten. Daarentegen stijg de verkoop van producten met minder suiker. Zo daalde de omzet van Coca-Cola vorig jaar met 8,7% en die van Wicky met 11%. FrieslandCampina verkocht voor €10 miljoen minder aan zuivel, met name vla.

Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau IRI. Ook andere merken die suikerrijke producten maken hebben te kampen met teruglopende verkoopcijfers. De omzet van stroopfabrikant Van Gilse daalde met 11%, die van toetjesmaker Mona met 10% en van koekjesproducent Lu met 8%. De omzet van frisdrankmerk Appelsientje liep met 7% terug, die van Fanta met 4,5% en van Roosvicee met 16%.

Volgens Sjanny Beekveld van de IRI zijn consumenten steeds bewuster met voeding bezig: “De consument is steeds kritischer op ingrediënten in ons dagelijks eten. Dat wordt nog eens extra gestimuleerd door alle media-aandacht in programma's als Kassa of De Keuringsdienst van Waarde." De fabrikanten maken zich weinig zorgen. Robert Seegers van Coca-Cola: “Het is heus niet zo dat wij over tien jaar niet meer bestaan. Ons antwoord is: producten met minder of geen suiker, of kleinere verpakkingen. Dat mensen een bewuste keuze kunnen maken en niet elke dag zo'n grote fles achterover hoeven te slaan." FrieslandCampina zegt in kleine stapjes de hoeveelheid suiker te reduceren, omdat ‘de consument de toetjes anders niet meer lekker vindt’.

Fabrikanten van producten met minder suiker profiteren juist van de trend om suiker te minderen. Spa verkocht vorig jaar 8,7% meer mineraalwaters en Lipton 4% meer ijsthee. De omzet van Alpro steeg met 7% en die van Zonnatura met 14%.
NOS - Producten met veel suiker verliezen terrein
Reageer
  • Deel
Druk af