Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zou volgens de NRC hebben gerekend aan een aantal scenario's om boeren gedwongen uit te kopen. In een eerder artikel schreef de krant nog dat de politiek leek te wachten op legitimatie voor uitkoop als beleidsuitgangspunt. Dwang zou nu voor Den Haag geen taboe meer zijn om het stikstofdossier conform de eisen van de Habitatrichtlijnen van de EU op orde te krijgen.
Volgens het dagblad ziet het kabinet zich gedwongen om op korte termijn stikstofruimte vrij te maken voor grote woningbouw- en infrastructurele projecten. Ambtenaren van het ministerie van LNV en Financiën zouden op verzoek van de ministerraad deze zomer gedetailleerde voorstellen hebben uitgewerkt. Het PBL is vervolgens gevraagd die door te rekenen. De NRC heeft dat plan ter inzage gekregen.
Het PBL-rapport beoordeelt rekenkundig en inhoudelijk een aantal scenario’s voor verschillende sectoren. De plannen voor de landbouw blijken het meest kostbaar en ingrijpend. In het eerste scenario stelt het ministerie van Financiën voor om de productierechten van stikstof uitstotende boeren op te kopen. Daarmee zou €9 miljard uit de staatskas in handen van stoppende boeren vloeien.
Het ministerie van Landbouw hanteert volgens de krant een tweede en "ambitieuzer" scenario. Het gaat uit van een grote transformatie van de Nederlandse landbouw. In dit scenario koopt de overheid ook boerengrond. De gedachte erachter is echter een andere. Het ministerie wil als het ware een volledige herstart bewerkstelligen. De grond zou na de opkoop weer opnieuw moeten worden ingericht voor boerengebruik, maar dan voor duurzamere vormen van landbouw. Kernwoorden zijn 'minder dieren' en 'minder milieuvervuiling'. Voor dat scenario zou €17 miljard moeten worden gereserveerd.
Op de achtergrond zouden boerenorganisaties hebben meegedacht, volgens de NRC. Via De Telegraaf laat LTO echter weten nadrukkelijk tegen grootschalige onteigening te zijn. De boerenorganisatie kondigt juridische acties aan.
LTO verzet zich tegen "landjepik bij boeren" en waarschuwt dat onteigeningsprocedures vele jaren zullen duren en dat de overheid zich moet opmaken voor procedures "waarbij we bovendien juridisch alles uit de kast zullen halen”. LTO zegt aan tafel te zitten om de stikstofplannen vanuit de sector naar voren te brengen.
In de inhoudelijke basisontwerpen die informateur Mariëtte Hamer maakte voor het regeerakkoord ontbraken paragrafen over stikstof. Mogelijk omdat die ambtelijk werden voorbereid, zoals nu blijkt.
Oud-WUR voorzitter Aalt Dijkhuizen inspireerde afgelopen week Nederlandse boeren om een positief tegengeluid over hun sector te laten horen omdat de vervuilingsverhalen over boeren zouden berusten op frames waarin de Nederlandse politiek gevangen is geraakt. Zijn boodschap werd ondersteund door twee Amerikaanse geleerden.
Volgens het dagblad ziet het kabinet zich gedwongen om op korte termijn stikstofruimte vrij te maken voor grote woningbouw- en infrastructurele projecten. Ambtenaren van het ministerie van LNV en Financiën zouden op verzoek van de ministerraad deze zomer gedetailleerde voorstellen hebben uitgewerkt. Het PBL is vervolgens gevraagd die door te rekenen. De NRC heeft dat plan ter inzage gekregen.
Het PBL-rapport beoordeelt rekenkundig en inhoudelijk een aantal scenario’s voor verschillende sectoren. De plannen voor de landbouw blijken het meest kostbaar en ingrijpend. In het eerste scenario stelt het ministerie van Financiën voor om de productierechten van stikstof uitstotende boeren op te kopen. Daarmee zou €9 miljard uit de staatskas in handen van stoppende boeren vloeien.
Het ministerie van Landbouw hanteert volgens de krant een tweede en "ambitieuzer" scenario. Het gaat uit van een grote transformatie van de Nederlandse landbouw. In dit scenario koopt de overheid ook boerengrond. De gedachte erachter is echter een andere. Het ministerie wil als het ware een volledige herstart bewerkstelligen. De grond zou na de opkoop weer opnieuw moeten worden ingericht voor boerengebruik, maar dan voor duurzamere vormen van landbouw. Kernwoorden zijn 'minder dieren' en 'minder milieuvervuiling'. Voor dat scenario zou €17 miljard moeten worden gereserveerd.
Op de achtergrond zouden boerenorganisaties hebben meegedacht, volgens de NRC. Via De Telegraaf laat LTO echter weten nadrukkelijk tegen grootschalige onteigening te zijn. De boerenorganisatie kondigt juridische acties aan.
LTO verzet zich tegen "landjepik bij boeren" en waarschuwt dat onteigeningsprocedures vele jaren zullen duren en dat de overheid zich moet opmaken voor procedures "waarbij we bovendien juridisch alles uit de kast zullen halen”. LTO zegt aan tafel te zitten om de stikstofplannen vanuit de sector naar voren te brengen.
In de inhoudelijke basisontwerpen die informateur Mariëtte Hamer maakte voor het regeerakkoord ontbraken paragrafen over stikstof. Mogelijk omdat die ambtelijk werden voorbereid, zoals nu blijkt.
Oud-WUR voorzitter Aalt Dijkhuizen inspireerde afgelopen week Nederlandse boeren om een positief tegengeluid over hun sector te laten horen omdat de vervuilingsverhalen over boeren zouden berusten op frames waarin de Nederlandse politiek gevangen is geraakt. Zijn boodschap werd ondersteund door twee Amerikaanse geleerden.
UPDATE: 13u00
De Farmers Defence Force kiest de zijde van LTO Nederland en maakt duidelijk dat FDF niet achter de scenario-berekeningen staat. FDF-voorzitter Mark van den Oever zegt dat in een vlog. Agractie, de andere nieuwe boerenactiegroep, laat in een persbericht weten dat onteigening onacceptabel is. Agractie schrijft: Het is voor ons onbespreekbaar boeren, die vaak al generaties lang geworteld zijn in de gebieden, gedwongen te onteigenen! En dat voor doelstellingen die per definitie niet gehaald kunnen worden zoals uit dit PBL rapport blijkt.
De Farmers Defence Force kiest de zijde van LTO Nederland en maakt duidelijk dat FDF niet achter de scenario-berekeningen staat. FDF-voorzitter Mark van den Oever zegt dat in een vlog. Agractie, de andere nieuwe boerenactiegroep, laat in een persbericht weten dat onteigening onacceptabel is. Agractie schrijft: Het is voor ons onbespreekbaar boeren, die vaak al generaties lang geworteld zijn in de gebieden, gedwongen te onteigenen! En dat voor doelstellingen die per definitie niet gehaald kunnen worden zoals uit dit PBL rapport blijkt.
ej van Ginkel #23 ''Een paar honderdduizend arbeidsmigranten nemen een behoorlijk deel van de woonruimte in beslag.'' Wie dat zegt, is volgens d66, groen links en meerdere partijen op links een racist of een xenofoob.
Overigens wist je dat Nederlandse vrachtwagens aan de laatste emissie-eisen moeten voldoen om de Rotterdamse haven binnen te mogen komen, maar dat niet geld voor buitenlandse vrachtwagens zoals die uit oost-Europa.
''Oef, in 1990 lagen vele uitstoten veel hoger. Landbouw is zekers niet de enige die sindsdien gereduceerd heeft. Industrie NOx heeft veel meer gereduceerd volgens deze tabel.
En voor wie graag auto's telt i.p.v. uitstoot totaal van auto's moet zeker is op de link klikken. Be amazed, ik was/ben het (weer eens).''
Maar volgens de media en activisten is het stikstofprobleem groter dan ooit. Overigens opvallend is dat het verkeer meer ammoniak is gaan uitstoten. Verder zou het mij niet verbazen dat het komt door die adbleu rotzooi voor de nabehandeling van uitlaatgassen van diesels die er verplicht moet opzitten, waarvan soms meer dan nodig wordt toegediend door fabrikanten.
#20 Ik ben er reeds achter dat de getallen die Gert noemt uit emmissieregistratie.nl komen.
Een beleidsmedewerker van BBB tweette een schermprint hiervan.
De tabel van de screenprint heb ik nog niet kunnen vinden. (zoeken op/in website emissieregistratie vergt vakmanschap en doorzettingsvermogen, idem bij CLO, vindt het juiste zoekwoord maar eens waarmee je je beoogde tabel vindt).
Wel vond ik dit overzicht: Toetsingsemissies voor de NEC-plafonds en PM De tabel laat ontwikkelingen zien per stof per industrie en waar van toepassing staan plafonds vermeld.
Oef, in 1990 lagen vele uitstoten veel hoger. Landbouw is zekers niet de enige die sindsdien gereduceerd heeft. Industrie NOx heeft veel meer gereduceerd volgens deze tabel.
En voor wie graag auto's telt i.p.v. uitstoot totaal van auto's moet zeker is op de link klikken. Be amazed, ik was/ben het (weer eens).
Wederom de vraag stellende: Wat zit er wel en wat (nog) niet in de cijfers.
Wouter de Heij , als iets niet kan zo als het moet, moet het maar zoals het kan.
Kan zo op een tegeltje.
Wel een hoog D66 gehalte!
De vraag die overblijft is; wordt het een minderheidskabinet of toch nieuwe verkiezingen?
Wat betreft het laatste: het is nog nooit vertoond in de Koninkrijk der Nederlanden.
Er moet kennelijk stikstof gevonden worden om sneller te kunnen bouwen.
Als ik even de stikstof vergeet daar is hier al genoeg over gezegd en de hele discussie lijkt ondertussen behoorlijk op de formatie.
Maar ik vraag me ook nog wat anders af, alle kennissen van mij die in de bouw werken praten over we zijn stervens druk, we moeten nee verkopen, we kunnen geen personeel krijgen en de materiaalprijzen gaan zo hard door het plafond dat we geen offertes voor langere termijn de deur uit durven doen.
Gevolg we gaan extra mensen uit het oostblok hierheen halen, die moeten huisvesting hebben alle woningen uit de lagere prijsklasse of appartementjes boven de winkelstraat worden volgepropt.
Misschien zou het wel eens beter kunnen helpen als we minder gingen bouwen dan komt er weer een hoop goedkope huisvesting bij en er blijft uiteindelijk altijd een deel van de migranten die zich definitief in dit overvolle land vestigen.
En als je Nederland dan echt op de kast wil krijgen kun je je ook afvragen waarom we migranten halen om simpel werk te doen terwijl we een heel leger werklozen wachtgeld betalen totdat ze hun droombaan hebben gevonden.
Een paar honderdduizend arbeidsmigranten nemen een behoorlijk deel van de woonruimte in beslag.
21 Frans
Het wil bij journalisten ook niet landen dat we aan een dood paard blijven trekken met onhaalbare KDW’s en onze wensnatuur.
Juridisch kan ook niet houdbaar zijn dat we van de bespaarde emissie weer 70% inzetten voor nieuwe ontwikkelingen als we de zg. KDW’s als heilige graal beschouwen.