Als je op de kleintjes wilt of moet letten, kun je je boodschappen het beste naar een Duitse discounter. Aldi en Lidl blijken niet alleen goedkoop maar ook goed.
Dat meldt vanmorgen Vandaag.be. Onderzoeksorganisatie Test-Aankoop onderzocht over een periode van 5 jaar het aanbod van supermarkten. De onderzochte producen werden ingedeeld in merkproducten, discountproducten (bij Lidl en Aldi) en eersteprijsmerken (de witte merken van de andere supermarkten).
Over de bevindingen van Test-Aankoop schrijft vandaag.be:
Wanneer je discountproducten gaat shoppen in Aldi of Lidl, kan je tot 65% besparen ten opzichte van merkproducten in een andere supermarkt. Kies je voor eersteprijsproducten dan bedraagt de besparing ongeveer 31%.
En hoe zit het met de prijs-kwaliteitsverhouding? Uit smaakproeven zou Test-Aankoop hebben afgeleid dat discountproducten (16%) op kop liggen, gevolgd door eersteprijsproducten (12%). De topmerken bengelen helemaal onderaan met 2%.
Lees verder op vandaag.be
Fotocredits: ell brown.
Dit artikel afdrukken
Over de bevindingen van Test-Aankoop schrijft vandaag.be:
Wanneer je discountproducten gaat shoppen in Aldi of Lidl, kan je tot 65% besparen ten opzichte van merkproducten in een andere supermarkt. Kies je voor eersteprijsproducten dan bedraagt de besparing ongeveer 31%.
En hoe zit het met de prijs-kwaliteitsverhouding? Uit smaakproeven zou Test-Aankoop hebben afgeleid dat discountproducten (16%) op kop liggen, gevolgd door eersteprijsproducten (12%). De topmerken bengelen helemaal onderaan met 2%.
Lees verder op vandaag.be
Fotocredits: ell brown.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Flipse: hier kan ik niet in meegaan. Ik zie en proef vooral veel verschil van de echte goede specialisten. Van de warme bakker is het brood beter, een echte slager welke zijn inkoop zelf regelt en in staat is goede vleeswaren en worst te maken alsmede de kaasboer die haar assortiment aanvuld met echte boerenkazen. Er is wel degelijk verschil/onderscheid. Juist de supers lijken meer en meer op elkaar maar we nemen er schijnbaar genoegen mee.
Maar verde klopt het wel dat;
- Ons kalfsvlees vrijwel uitsluitend van de van Drie groep komt.
- Het varkensvlees van Vion.
- Kip van Plukon of InterChicken.
- De zuivel van Friesland Campina.
- Rundvlees van Hilton Meats Ierland
- Producten waar soja of mais in zit van de gewassen van Monsanto (round-up
ready.
- De rest zo ongeveer van Unilever, PepsiCo.
Zo heb je onze dagelijkse boodschasppen voor het merendeel wel gedekt.
Prachtig die globalisering en vrije marktwerking, want dat kunnen alleen maar de groten der aarde......
Ik ben toch altijd een beetje verbaasd over de reacties van mensen die producten van de groenteman, slager en bakker verkiezen boven datgene dat in de supermarkt te koop is. Ik zie namenlijk (enkele uitzonderingen daargelaten) weinig verschil in kwaliteit tussen de een en de ander. Varkensvlees komt uit de NL productie en is bijna overal gelijk. Kippenvlees idem. Rundvlees komt veelal uit Ierland en bakkers kopen hun mixen bij Zelandia (net als de broodfabrieken die de supermarkten beleveren). Groenten wordt door (bijna) eenieder gekocht op de groothandelsmarkten/veilingen, net zoals de supermarkten dat ook doen.
Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen, maar dat zijn er op nationaal niveau eigenlijk erg weinig. Hulde overigens voor diegenen die zich echt als specialist kunnen en willen profileren!!
Winkelen bij Aldi is geestdodend, bij Lidl wat minder. Hoewel er soms aardige "trouvailles" te vinden zijn, draagt dit basisassortiment bij tot nog meer smaakvervlakking van de NL samenleving. In kwaliteit doen deze winkels zeker niet onder voor de gangbare supermarkt, terwijl het prijspeil beduidend lager ligt. Lidl onderscheidt zich tov Aldi door een beter beheerst en gevarieerder AGF assortiment.
Ik hoor de commentaren al op mij afkomen. Ik zal er alvast één beantwoorden: ik koop het grootste deel van mijn levensmiddelen bij de groothandel en vul dit eens in de zoveel tijd aan met aankopen in Frankrijk (vlees, brood, conserven en wijn). De rest bij Appie en soms bij Lidl. Kortom ik ga voor smaak. Liever minder en goed en smakelijk, dan veel voor weinig....
65% lijktmij wel heel veel. Strategie is anders; geen aanbiedingen (koop je veel in de aanbieding dan zal het verschil veel kleiner zijn), minder personeel, B-locaties enz. Maar de tweedeling tekent zich wel meer af. Discounter versus Servicesuper. Op zich wonderlijk want voor beiden geldt; de prijs staat centraal. Iedereen noemt zich de goedkoopste. Ik spreek liever van een driedeling. Discounters, servicesupers en de alternatiever supers. Deze zijn in opkomst met lokale en authentieke producten. Denk aan de formules zoals Eko-plaza, Marqt, Goody-Foody, Landmarkt, de Natuurwinkel enz. De laatsgenoemden winnen terrein; lees marktaandeel. Dit voor mensen die wel eens wat anders willen en wel bereid te betalen voor goede producten en écht eten.
Ik denk dat voor bulkprodukten als, frisdrank, koffie, suiker, rijst, toiletpapiet en waspoeder bovenstaande zeker geld , ook voor diepvries en conserven.
Het aangeboden sortiment verschilt vaak alleen van etiket en de A merken bieden onvoldoende meeerwaarde, beleving en kwaliteit dus gaan betrouwbare discounters hoge ogen scoren, en krijgen minder efficente en duurdere vakbroeders het moeilijk.
Met vers produkten als vlees, vis, brood en groenten en fruit gaat het mogelijk toch een beetje anders lopen.
Zelf kopen wij dit soort producten nooit in de supermarkt, simpelweg omdat de kwaliteit over het algemeen zwaar onder de maat is qua smaak en qua versheid.
Dit soort producten kopen wij en ik denk velen met mij bij voorkeur bij de specialist.
de warme bakker, de groentenboer, een goede slager en een vissprecialist.
Onlangs las ik ergens dat in Nederland nog maar 11% van het besteedbare inkomen aan voeding besteed wordt.
Ik denk dat er hier toch ook wel eens een revival van vers en specialisten kan ontstaan, hierbij zien we ook steeds meer kritische consumenten gaan koken zonder pakjes en zakjes, producten zelf gaan maken om zo min mogelijk kleur en kunstmatige snaakstoffen(Enummers) binnen te krijgen.
Als deze trends doorzetten is het nog maar de vraag in welke mate discounters en supermarkten hier op in kunnen spelen.
Bovendien kan hier ook nog een emtioneel consumenten wantrouwen ontstaan zoals dant nu tegen banken en finaciele instellingen heerst.
Ik verwacht een scherpere tweedeling in de markt. Met aan de ene kant discounters met daarnaast een opmars revival van kwalitatief hoogwaardige versspecialisten.
Aldi en Lidl zullen ook in Nederland de komende jaren gewoon worden en niet meer gezien worden als winkel voor minder gefortuneerden.
Van oud-inkoopbaas Frans Fredrix van Superunie zag ik vorig jaar een plaatje van Lidl met daarvoor louter Ferrari's. De essentie van wat hij wilde zeggen:
je bent gek als je niet naar de Lidl of de Aldi gaat.
En dat heeft consequenties: de andere supers raken klem tussen het Internet dat zich ontwikkelt voor alle standaardproducten (waaronder alle A-merken) en het verdwijnen van winkels die 'gewoon' A-merken verkopen (wat denkt u waarom in Elektronica in Utrecht de Mediamarkt binnenkort de laatste andere winkel doet sluiten).
Deze prijsverschillen zijn, zelfs als ze in onze realiteit eerder rond de 35/40% liggen, niet te handhaven.