Wereldwijd kiezen consumenten steeds vaker voor online-shoppen via hun computer, smartphone en tables. De verkopen van fysieke boeken DVD's en CD's daalden het afgelopen jaar met 25 procent in Groot-Britannië. Daar staat tegenover dat de online verkopen juist met 150 procent groeiden. "Om te concurreren in het nieuwe retailtijdperk geloof ik dat Tesco meer moet zijn dan een detailhandelsbedrijf", zei Clarke volgens FD.nl.
De eerste stap richting digitaal zette Tesco vorig jaar met het nemen van een meerderheidsbelang in het video-on-demand bedrijf Blinkbox. Sinds vorige maand kunnen de 16 miljoen Clubcard-houders van Tesco daar gratis tv-programma's en films bekijken die speciaal op gezinnen en kinderen zijn toegesneden. Tesco's Clubcard TV wordt betaald uit 'targeted advertising'. Onder de bedrijven die daarop ingetekend hebben zijn Kellogg's, Johnson & Johnson, Colgate-Palmolive en Danone.
De internetinspanningen van Nederlands grootste kruidenier, Albert Heijn, steken nog wat bleekjes af tegen het Tesco-internetoffensief. Zelfs de inlijving van Bol.com vorig jaar (350 miljoen euro) en het drastisch uitbreiden van het internet-assortiment maken van AH nog geen 'technologie-bedrijf'. Een super als Jumbo moet kennelijk helemaal uitkijken. Het bedrijf heeft zwaar geïnvesteerd in stenen en vierkante meters, maar nog niet in online.
Fotocredits: Tesco Homeplus Subway Virtual Store in South Korea, uitsnede, marcoderksen, bron: littledoremi.com
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gefeliciteerd, AH!
AH is de meest duurzame super.
Zou daarbij een rol spelen dat AH met zijn "AH-huiskip" de meeste --ook volgens WUR-CEO Dijkhuizen-- duurzame plofkip verkoopt?