Maar volgens de retaillobby is de noodzaak van een EU-aanpak van oneerlijke handelspraktijken "niet bewezen", vervolgt de krant. Dat schreef de Nederlandse supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel al eerder in een brief aan Hogan. Volgens directeur Marc Jansen denkt Brussel de boeren "op een verkeerde manier" te helpen. "Daar waar ze om allerlei redenen subsidie verminderen, hebben ze nu het idee opgebracht om wetgeving te maken met betrekking tot handelsrelaties. Wij denken dat dit boeren niet gaat helpen aan een betere prijs", zegt het CBL. Reden? Boeren hebben niet met de supermarkten, maar met de (vaak grote) handelspartijen te maken. Supermarkten kopen zelden direct bij de boer in. "Wij vinden het prima dat boeren geholpen worden om een betere machtspositie te krijgen door samen te werken of prijsrisico's af te dekken. Maar waar wij een brief over hebben gestuurd aan de Europese Commissie is dat wij tegen die symboolwetgeving over handelsrelaties zijn", zegt Jansen. Wat moet dan wel? "Zet de consument centraal, en help de boer dat ook te doen." De handelshuizen hebben te maken met een niet dekkende prijsvorming voor aanleverende boeren omdat het aanbod de vraag overstijgt.
Volgens de Europese lobbyorganisatie Eurocommerce is het helemaal niet nodig om op EU-niveau in te grijpen. Van de 28 huidige EU-lidstaten hebben 22 al eigen beleid op dit vlak. Ook bestaat er al een - vrijwillig - Supply Chain Initiative (SCI), de gedragscode voor eerlijk zakendoen. Zowel Eurocommerce als het CBL wijzen er op dat Hogans voorstellen de boer geen betere prijzen gaat opleveren, maar de keten opzadelen met hogere administratielasten die uiteindelijk de rekening van de consument nog ietsje hoger maken.
De supermarkten moet nagegeven worden dat ze een praktisch punt hebben. Als het beleid dat Hogan voorstelt werkt, dan zouden varkensboeren die aan Vion en de telers die aan The Greenery leveren niet meer hoeven te klagen. De praktijk wijst al een jaar of tien anders uit.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Aanvankelijk bij het toekennen van inkomenstoeslagen kwamen deze de landbouwinkomens ten goede, na een tijdje (vrij kort) stegen door die inkomenstoeslagen (ha-premies) o.a. pachtprijzen en prijzen van grond. Netto- netto had een boer die door ging met zijn bedrijf er daarom niet zo veel aan, het effect van toekenning van ha-premies was vooral gunstig voor grondbezitters en grondverkopers.
Lagere ha-premies hebben een precies tegengesteld effect, aanvankelijk heeft de boer het wat moeilijker en na een tijdje dalen bijv, pachtprijzen omdat het zonder de inkomenstoeslag minder rendabel is om dure grond te huren of te kopen.
Voedselprijzen veranderen niet zo veel, blijft vraag en aanbod. En aanbod blijft er genoeg er komt echt geen grond braak te liggen langdurig, zelfs niet als er wat boeren stoppen!
Dat altruïsme is in inderdaad in een super ingebakken (al heeft die geen bezwaren tegen regels die voor iedereen gelden). Maar .... ook de Franse Consumentenbond waarschuwt al. De Nederlandse hebben we nog niet gehoord, maar we zijn dan ook een rijker land.
Jos #13 Het 'wordt duurder' is een vrij grijsgedraaide plaat van de retail. En ze vinden altijd wel een reden waardoor ze het, tegen hun zin uiteraard, duurder moeten maken. Hun handen wassen ze in onschuld. ze kunnen echt geen kant op. Het ligt niet aan hun, ze doen hun uiterste best om het voor de consument zo goedkoop mogelijk te maken. Een meer altruïstische beroepsgroep dan retailers is er niet.
#13, Jos, er gaat geld verbrand worden in bureaucratie en nieuwe organisaties (denk aan Greenery- en Vion-achtige constructies). Die kosten geld, maar creëren geen waarde. De prijsvorming voor boeren (een grondstoffenmarkt) gaat er niet door veranderen. Met andere woorden: je krijgt meeëters die door de consument betaald worden. Onderwijl gaat het landbouwbudget naar andere sectoren: defensie en immigratie en dekking van de tekorten die ontstaan door Brexit.
Arnold, je zit in de oplossingsmodus. Prima. En die is van alle tijden. Het gaat mij om de analyse van datgene wat de Retail stelt.