Een team van Amerikaanse onderzoekers, onder leiding van Quanhe Yang van de Centers of Disease Control and Prevention (CDC) heeft onderzocht wat het gezondheidseffect is van de 'lege calorieën' die Amerikanen binnenkrijgen in de vorm van toegevoegde suikers. Ze publiceerden hun resultaten in JAMA, als het eerste nationale representatieve onderzoek in deze kwestie.

NHANES
De onderzoekers analyseerden de data die het CDC jaarlijks verzamelt in de zogenoemde National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) van 1988 tot 2010 op veranderingen in suikerconsumptie en de mogelijke effecten daarvan op de gezondheid. Het ging met name over de toegevoegde suikers: 'alle suikers die in bewerkte of kant-en-klare voedingsmiddelen gebruikt worden, zoals suikerhoudende dranken, toetjes op basis van granen, fruitdranken, zuiveltoetjes, snoep, ontbijtgranen en gistbrood'. Natuurlijke suikers in fruit en fruitsap lieten ze buiten beschouwing, maar de toegevoegde - en vaak verborgen - suikers in bijvoorbeeld pastasauzen en sladressings telden weer wel mee.

7 op de 10 Amerikanen krijgt teveel suikers binnen
De uitkomsten waren schokkend. Ten eerste bleek dat 71.4% van de volwassen Amerikanen meer dan de door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen 10% van hun dagelijkse calorie-inname uit toegevoegde suikers haalt. Ten tweede bleek dat het verband tussen te dik zijn (het logische gevolg van teveel suiker eten) en voortijdig overlijden minder hecht is dan gedacht. Met name de hoeveelheid toegevoegde suiker schaadt je hartgezondheid, ook bij mensen met een normaal gewicht.

Onderzoek
Voor het onderzoek deelden de onderzoekers de deelnemers in in vijf categorieën al naar gelang hun suikerconsumptie. De grootste zoetekauwen haalden gemiddeld meer dan 21,3% van hun calorieën uit suiker, de laagste groep gebruikte maar 9,6% 'lege' calorieën.
De mensen in de hoogste suikergroep bleken een risico op overlijden aan hart- en vaatziekten te hebben dat twee keer zo hoog was als dat in de laagste groep (de referentiegroep). Voor de tussenliggende groepen nam het risico met respectievelijk 7, 18 en 38% toe. Voor de verduidelijking: iemand die van zijn gemiddeld 2000 calorieën per dag een kwart daarvan in de vorm van toegevoegde suikers consumeert, hoeft daarvoor maar twee blikjes fris per dag te drinken. Voor Amerikanen niets bijzonders. De meeste lege calorieën krijgen Amerikanen binnen in de vorm van gesuikerde dranken (37,1%), toetjes op basis van granen (13,7%), fruitdranken (8.9%), zuiveldesserts (6,1%) en snoep (5,*%), schrijft de LA Times.

Alle cijfers werden gecorrigeerd voor leeftijd, sexe, ras, rook- en drinkgewoonten, niveau van lichamelijke activiteit, BMI en kwaliteit van het voedingspatroon. Het bleek dat mensen die meer toegevoegde suiker binnenkregen ook meer vet en cholesterol consumeerden en minder vlees, groenten en granen aten.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Suikers vervingen vet
In een artikel over het onderzoek op BBC News Health zegt professor Naveed Sattar van de British Heart Foundation: "We weten al jarenlang dat te veel verzadigde vetten slecht voor ons zijn. Op basis van die constatering is de voedingsmiddelenindustrie ongezonde vetten in heel veel voedingsmiddelen gaan vervangen door zogenaamd 'gezondere' suikers. Door mensen te helpen niet alleen hun bovenmatige vetconsumptie te beperken, maar ook die van geraffineerde suikers, zouden we wel eens majeure gezondheidsvoordelen kunnen bereiken, door obesitas en hartaanvallen te verminderen. We moeten toe naar een nieuwe focus om levensmiddelen te onwikkelen waar mee we niet alleen minder verzadigde vetten maar ook minder geraffineerde suiker binnenkrijgen."

Vetten zijn dus niet 'off the hook', maar het lijkt er op dat ook suiker officieel in het verdomhoekje terecht gaat komen. Dat maakt het er niet makkelijker op. Als je vet niet kunt vervangen door suikers dan zal dat moeten door óf eiwitten (een dure en schaarse grondstof) of nog meer onverzadigde plantaardige vetten. Dat zou volgens opkomende gezondheidstheorieën schadelijk zijn en zorgen voor vele chronische ontstekingreacties in ons lichaam.

NB: als je dit hebt gelezen, scroll dan ook even naar de reacties #6, #8 en #10 hieronder

Fotocredits: 'How Much Sugar?', uitsnede, Shardayyy
Dit artikel afdrukken