Within minutes, several Twitter users took up the invitation and responded with sentences that referred, in very critical tones, to the ongoing ‘price war’ Coles is engaged in with rival supermarket chain Woolworths.
One tweet sarcastically read, “In my house it’s a crime not to buy fruit and veg from a place that pays their farmers fair prices and sells seasonal produce not stored in a freezer or artificially ripened.”
Within an hour, recognising its own blunder, Coles posted another ‘tweet’ to the website saying, “It’s a social media crime not to…finish a sentence yourself. Sorry guys that post was not meant for Twitter!”
Gevat opgepakt. Mooi. Over dus naar het echte onderwerp: wat willen wij - consumenten - wél van een twitterende super?
Misschien moeten we het daar eens over hebben.
Fotocredits: twitteraccount Coles
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sociale Media instrumenten worden Sociale Erkenning instrumenten, dus dat zullen de supers ook wel gaan inzien. De bedrijfsmarketeers die Giedo noemt gebruiken het vooral als medium, niet als erkenningsinstrument, ook al geeft Joost daar wel een goed voorbeeld van. Gewoon vertellen hoe het zit, en daar erkenning voor vinden, daar zal het ook bij de supers op twitter om gaan.
De reactie van @Joost Reus (#3) schetst goed hoe het er in de realiteit aan toegaat en die van @Peter Jens (#2) hoe het zou kunnen/moeten zijn. Het aanwenden van social media door bedrijfsmarketeers stelt vaak niet meer voor dan een nieuw misleidingsmiddel en getuigt meestal niet van 'eerlijkheid', 'transparantie', het zoeken naar verbinding met de consument die een centrale plaats wordt toebedeeld. Het blijft makkelijker sociaal te doen dan sociaal te zijn. Voor hen blijft social media gewoon media.
Ik twitterde laatst de vraag hoe het kwam dat de broodjes frikandel bij de AH to go twee keer zo duur waren als de broodjes gezond. Albert Heijn reageerde onmiddellijk: "omdat het broodje gezond verse ingrediënten bevat", en omdat het met de hand wordt gemaakt dacht ik er nog bij...
...dilemma's delen met haar publiek? We hebben 12 soorten eieren in het assortiment, prijzen en aandelen staan op <link>, is dat okay of moet dat anders...Stem!
Ik verwacht "gewoon" webcare en de Albert Heijn doet dat prima. De Jumbo doet dat helaas niet en dat had ik niet verwacht aangezien ze (ook) een zeer klantgerichte winkel willen zijn.