De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) loopt ver achter op het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dat schrijft de Consumentenbond.
Slecht nieuws? Nee, overwegend goed nieuws. Heel wat bedrijven lopen voor op de RVV; de code kan dus scherper. Dat blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Profundo. De onderzoekers bekeken het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Daaronder waren de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed en de top-5 supermarkten. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (32 van de 58) bleek met zijn kindermarketingbeleid vóór te lopen op de regelgeving van de RVV. Natuurlijk waren er ook achterblijvers en bedrijven die niet mee wilden doen. De Consumentenbond zegt het zo: Kettle Foods is positieve koploper qua beleid, op de voet gevolgd door Coca-Cola Nederland, Concorp, Katja Fassin, Mars en Nestlé. Zeven bedrijven lopen achter op de RVV. Negentien bedrijven, waaronder 8 van de 10 koekjesfabrikanten, wilden niet meedoen aan het onderzoek en zijn daarmee niet transparant in hun kindermarketingbeleid.
Omdat er nog veel meer te doen valt voor een kind beter eet, deed Kamerlid Tjeerd de Groot (D66) alvast een voorstel om de RVV aan te scherpen:
Slecht nieuws? Nee, overwegend goed nieuws. Heel wat bedrijven lopen voor op de RVV; de code kan dus scherper. Dat blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Profundo. De onderzoekers bekeken het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Daaronder waren de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed en de top-5 supermarkten. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (32 van de 58) bleek met zijn kindermarketingbeleid vóór te lopen op de regelgeving van de RVV. Natuurlijk waren er ook achterblijvers en bedrijven die niet mee wilden doen. De Consumentenbond zegt het zo: Kettle Foods is positieve koploper qua beleid, op de voet gevolgd door Coca-Cola Nederland, Concorp, Katja Fassin, Mars en Nestlé. Zeven bedrijven lopen achter op de RVV. Negentien bedrijven, waaronder 8 van de 10 koekjesfabrikanten, wilden niet meedoen aan het onderzoek en zijn daarmee niet transparant in hun kindermarketingbeleid.
Omdat er nog veel meer te doen valt voor een kind beter eet, deed Kamerlid Tjeerd de Groot (D66) alvast een voorstel om de RVV aan te scherpen:
K3 mag nog wel op de komkommer en niet op de KitKat. Kindermarketing alleen nog voor de Schijf van Vijf! pic.twitter.com/AW49qdK4JY
— Tjeerd de Groot (@TjeerdD66) May 15, 2018
In het bericht staat dat Nestlé en Mars mee voorop lopen in het terugdringen van kinderlokken. Maar wonderlijk. Nestlé probeert kinderen zo gek te krijgen om voor een bakje suikeryoghurt te kiezen waar het snoepjes in moet doen van Mars. Kijk in het koelmeubel van de super naar de kindertoetjes. In tientallen producten met een likje zuivel kan een kind een bijgeleverde hoeveelheid snoepjes doen.
Kindermarketing is naïef gedefinieerd. Danone, Almhof, Nestlé, ze maken ongezonde producten die op zichzelf pure kindermarketing zijn; er hoeft geen populair stripfiguurtje op, hoewel Danone dat er toch nog bij sleept.
Dank Henry! Eer naar wie ere toekomt.
Een aanvulling: het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, een breed samenwerkingsverband van organisaties. Dit onderzoek en de oproep zijn dus zeker niet afkomstig van alleen de Consumentenbond. De credits gaan vooral naar de Hartstichting, initiatiefnemer. Meer over de Alliantie: www.stopkindermarketing.nl