In een persbericht schrijft de Consumentenbond:

Via voedselfraude@consumentenbond.nl kunnen ondernemers of werknemers uit de levensmiddelensector vermoedens van gesjoemel met vlees, gevogelte, vis, zuivel of andere levensmiddelen doorgeven. De Consumentenbond zal de meldingen gebruiken voor zijn onderzoeken.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij testen jaarlijks tientallen verschillende levensmiddelen en komen daarbij vaak onregelmatigheden tegen, zoals fouten op etiketten. Dit jaar willen we gericht laboratorium onderzoek gaan doen op basis van signalen uit de sector zelf. Op die manier willen we consumenten beter informeren over wat er in hun eten zit.’

Voedselschandalen
Begin 2013 werden consumenten opgeschrikt door de paardenvleesaffaire, een omvangrijk schandaal waarbij paardenvlees werd verkocht als rundvlees. Na het paardenvleesschandaal kwamen diverse andere fraudezaken aan het licht, zoals eieren en ham die onterecht als biologisch werden verkocht. Eind 2014 stelde de Consumentenbond vast dat de etiketten van diverse soorten honing niet bleken te kloppen.

De Consumentenbond zet zich in voor het voorkómen van voedselfraude door beter toezicht en voor betere informatievoorziening richting consumenten bij voedselschandalen.


Waarom niet bij de NVWA?
Bij dit nieuws rijst de volgende vraag: waarom heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) - die van overheidswege belast is met het voorkomen en opsporen van voedselfraude - niet bedacht dat het op een soortgelijke manier zijn officiële taak aanmerkelijk gerichter kan uitvoeren? De dienst kampte jarenlang met reorganisaties en krimp. Door bezuiningen is veel expertise weggelopen. Het inschakelen van sociale netwerken van mensen die weten wat er echt in de voedselverwerkende industrie gebeurt, schakelt in één klap een externe dagelijkse inspectie van enkele honderdduizenden mensen in. Als de nieuwe 'inspecteurs' zich gemotiveerd en veilig voelen, kan het een krachtig idee blijken.

Volgens de Consumentenbond is er te weinig initiatief om krachtig tegen gesjoemel met voedsel op te treden zodat het publiek wantrouwend zal blijven staan jegens voedselproducenten en detaillisten.

Fotocredits: Bart Combée, still, Pauw en Witteman
Dit artikel afdrukken