Dat zegt voormalig winkelprofessor en nu bijzonder hoogleraar e-marketing Cor Molenaar in het Financieele Dagblad. Hij verwacht dat de Europese Commissie zal in ingrijpen in de macht van platformbedrijven als Amazon, Zalando, Thuisbezorgd.nl en Bol.com omdat ze een einde maken aan concurrentie door de markt naar hun hand te zetten.
Zulke bedrijven weten alles van mensen die iets bij hen bestellen en hebben daarom een oneerlijke concurrentievoordeel ten opzichte van gewone bedrijven die proberen een klant te lokken met een aantrekkelijk product voor een aantrekkelijke prijs. Platformeigenaren verkopen de producten van zulke derden, maar ook hun eigen spullen. Die kunnen ze gemakkelijk een voorkeurspositie geven op hun overal aanwezige en alle klanten opslokkende digitale winkelcentra. Molenaar vindt dat een vorm van concurrentievervalsing.
Molenaar: "Als je alleen maar vraag en aanbod aan elkaar koppelt, ben je onafhankelijk en is er geen probleem. Dat verandert als je zelf ook spullen gaat aanbieden. Want hoe kun je dan bewijzen dat je zoekdata en selectiedata niet gebruikt om je eigen propositie te verbeteren? Dan kom je in de gevarenzone. Want dat klinkt wel leuk, maar het is marktverstoring. Jij hebt de voorsprong op anderen, omdat je data gebruikt om zelf beter naar voren te komen. Dat is typisch iets waar nu heel sterk naar gekeken wordt door de Europese Commissie."
Molenaar schreef een boek over de oneerlijkheid die hij signaleert: Het einde van de concurrentie.
Het Financieele Dagblad - 'Webwarenhuizen begeven zich op gevaarlijk terrein'
Zulke bedrijven weten alles van mensen die iets bij hen bestellen en hebben daarom een oneerlijke concurrentievoordeel ten opzichte van gewone bedrijven die proberen een klant te lokken met een aantrekkelijk product voor een aantrekkelijke prijs. Platformeigenaren verkopen de producten van zulke derden, maar ook hun eigen spullen. Die kunnen ze gemakkelijk een voorkeurspositie geven op hun overal aanwezige en alle klanten opslokkende digitale winkelcentra. Molenaar vindt dat een vorm van concurrentievervalsing.
Molenaar: "Als je alleen maar vraag en aanbod aan elkaar koppelt, ben je onafhankelijk en is er geen probleem. Dat verandert als je zelf ook spullen gaat aanbieden. Want hoe kun je dan bewijzen dat je zoekdata en selectiedata niet gebruikt om je eigen propositie te verbeteren? Dan kom je in de gevarenzone. Want dat klinkt wel leuk, maar het is marktverstoring. Jij hebt de voorsprong op anderen, omdat je data gebruikt om zelf beter naar voren te komen. Dat is typisch iets waar nu heel sterk naar gekeken wordt door de Europese Commissie."
Molenaar schreef een boek over de oneerlijkheid die hij signaleert: Het einde van de concurrentie.
Jan Peter moet een boer niet van alle markten thuis zijn? En een scherp boerenverstand doet wonderen.
Kom trouwens binnenkort in Amsterdam een presentatie geven over ons ecologisch teelt systeem en in lijn daarmee de relatie tussen een gezonde bodem, gezond voedsel, gezonde planten, dieren en mensen.
Over marketing taal gesproken, een goed verhaal eerlijk en makkelijk te begrijpen, als je tenminste een beetje natuurlijk gevoel hebt.
En natuurlijk produceren naar marktvraag.
#2 Harry,
Hier op het platteland doen de kleine zaakjes het nog prima. Binnen een straal van 6 km zitten hier 3 warme bakkers en 2 slagers. Ook de Vers In G zaak doet het goed. Supermarkt kan wel lekker gemakkelijk zijn, maar blijkbaar hebben de mensen hier liever lekkere producten.
Haha Arnold, je lijkt wel een marketingman met marketingtaal.
Heren u kijkt alleen naar de grote bewegingen en de behaalde resultaten. Maar de medaille heeft altijd twee kanten en de andere kant wordt steeds duidelijker en consumenten reageren kalm aan ook anders. Zijn minder tevreden, hebben steeds minder vertrouwen in de gang der zaken en zijn zoekende. Het zijn de eerste scheurtjes in het systeem maar de basis van die scheurtjes zal doorzetten, maar dat willen jullie niet zien, komt nog wel.
Het oud denken raakt uit het nieuw denken komt op, en verrassend vanuit de consumenten wereld.
Precies Harry, als wij dat niet wilden waren die supermarkten en platformen nooit ontstaan. Dat we misschien de consequenties niet konden overzien, lijkt me voor de handliggend. Maar of we ons daar nu druk over maken, ik denk het niet. Hooguit wat in sociaal correcte sferen.