Voor het eerst gaat Bol.com, de grootste Nederlandse speler in de e-commerce, zelf zijn pakketjes bezorgen. Om dat te realiseren, neemt de Ahold-dochter een meerderheidsbelang in het idealistische fietskoeriersbedrijf Cycloon Post & Fietskoeriers. Op die manier wil Bol.com zijn duurzaamheidsdoelen sneller realiseren.

"Wij willen onze CO2-uitstoot per pakket terug brengen naar 0 gram in 2025", zegt Vincent Weijers, directeur logistiek en operatie bij Bol.com, in de Volkskrant. Tot nu toe laat de Ahold-dochter nog alle pakketjes in Nederland door externe bezorgdiensten bezorgen, zoals PostNL. Met die diensten blijft Bol.com overigens samenwerken, gezien de grote hoeveelheden pakketjes die dagelijks de deur uitgaan. "Wij bezorgen zoveel pakketten, dat we hele bezorgnetwerken om zouden kunnen duwen. Dat willen we natuurlijk niet," zegt Weijers in het FD. Wel wil Bol.com het voortouw nemen bij de transformatie naar een duurzame bezorgmarkt. Ofwel: weg met de door bestelbusjes op fossiele brandstoffen verstopte woonwijken en overlastgevende flitsbezorgers met slechte arbeidsvoorwaarden. In Nederland bezorgt Coolblue al enkele jaren per fiets je bestellingen thuis.

Het van oorsprong Zwolse Cycloon startte in 2002 als 'duurzaam bezorgalternatief', en bezorgt inmiddels in met 1.200 medewerkers in 60 steden in Nederland. De fietskoeriers van Cycloon leveren per dag, "aangedreven door bruine boterhammen", zo'n 25.000 pakjes per dag (ter vergelijking: PostNL verwerkt in deze eindejaarsdagen 2 miljoen pakjes per dag), de jaaromzet bedroeg in 2020 circa €30 miljoen.

Bol.com is niet het eerste e-commercebedrijf dat zich op het logistieke vlak waagt door samen te werken met bezorgservices. In Frankrijk sloegen supermarktketen Carrefour en maaltijdbezorgers Uber Eats en Deliveroo de handen ineen om de flitsbezorgers de loef af kunnen steken. Eerder deze maand maakte maaltijdbezorger Just Eat Takeaway bekend dat consumenten via de bezorgdienst de producten van de Britse supermarktketen Asda thuisbezorgd kunnen krijgen. Deliveroo bezorgt in Groot-Brittannië al langer supermarktboodschappen.

Ook het Amerikaanse Amazon richt zich in toenemende mate op het zelf bezorgen van bestelde producten. "Amazon verwacht dat zijn pakketdienst komend jaar UPS zal verdringen als grootste pakketbezorger in de Verenigde Staten," aldus het FD.
  • Deel
Druk af