Co-CEO Walter Robb lichtte een tipje van de sluier op over de nieuwe formule van Whole Foods die begin 2016 zijn deuren moet openen, meldt The Huffington Post. De nieuwe winkels van Whole Foods gaan “365 by Whole Foods Market” heten.

De naam verwijst naar het merk “365 Everyday Value”, de serie betaalbare producten die Whole Foods nu al voert. In de nieuwe winkels zijn straks niet alleen 365-producten te koop, maar ook A-merken.

Millennials
Supermarktketen Whole Foods heeft meer dan 400 winkels en werd groot door zijn biologische en daar tegenaan schurkende producten. Het bedrijf verliest zijn concurrentiepositie omdat biologisch inmiddels niet meer onderscheidend is. Alle zichzelf respecterende Amerikaanse supers verkopen het. Daardoor kan Whole Foods zich niet meer verder ontwikkelen en holt de formule zichzelf uit.

In mei kondigde Whole Foods zich speciale winkels te gaan richten op de zogenaamde ‘Millennials', mensen die jonger dan 35 zijn en die gaan voor biologisch, natuurlijk en gezond, maar dan wel voor een lager prijsje. Het blijkt anders uit te pakken.

’Snelle en gemakkelijke boodschap’
De aankondiging zorgde voor aardig wat publiciteit en commotie. De millenniumaanpak zou doorslaan in een te nauwe focus op een beperkte klantgroep. Dat zou ervoor zorgen dat de winkels onvoldoende omzet kunnen draaien.

Robb laat nu weten dat Whole Foods 365-formule wel geïnspireerd is door de jongere generaties, maar dat het de bedoeling is iedereen aan te spreken. Iedereen die een snelle, gemakkelijke manier van winkelen wil, behoort tot de doelgroep. De 365-winkels zullen waarschijnlijk veel kleiner uitvallen dan de Amerikaanse megastores en zich richten op de snelle boodschap voor mensen uit de buurt. De “Neighborhood Market” van Wal-Mart Stores Inc. richt zich op precies dezelfde behoefte.
Whole Foods nieuwe keten lijkt ook geïnspireerd door het succes van Trader Joe’s en Sprouts, twee winkelformules die focussen op prijs en huismerken. De reguliere Whole Foods winkels gaan dienen dan voor de grotere en bijzondere winkeltrips in het weekend.

’Open keuken gevoel’
Whole Foods' oudgediende Jeff Turnas is benoemd tot president van de 365-keten. Hij was eerder hoofd van het Britse bedrijf voor Whole Foods. Hij ziet de kleine Whole Foods locatie in Londen voor zich, met een ‘open keuken gevoel’ in het ‘maak’ gedeelte van de supermarkt. Turnas zegt dat iets dergelijks misschien ook wel in de 365-winkels opduikt.

Whole Foods zegt van plan te zijn om volgend jaar tussen de 5 en 10 365-winkels in het hele land te openen. Als deze 'gewone' buurtversie van Whole Foods succesvol blijkt, volgt verder uitrol.

Fotocredits: Whole Foods Market Morris County via Facebook
Dit artikel afdrukken