Texas is een van de 'zwaarste' Amerikaanse staten qua overgewicht en obesitas. Supermarktketen H-E-B wilde daar iets aan doen omdat een groot deel van hun medewerkers ook te zwaar bleek. In 2004 startte H-E-B een programma tegen obesitas. Toen het een succes bleek, stelde H-E-B het ook beschikbaar aan zijn klanten.

Familiebedrijf H-E-B heeft inmiddels 340 winkels in Texas en Mexico en is stevig lokaal verankerd - het bedrijf verkoopt zelfs tortillachips in de vorm van Texas.

Healthy at H-E-B
In 2012 lanceerde de supermarktketen het programma ’Healthy at H-E-B’. De aanpak is tweeledig; de super houdt de prijzen van gezonde voeding zo laag mogelijk en biedt een groot assortiment producten voor specifieke diëten. Daarnaast biedt de super een informatie- en educatieprogramma dat mensen leert beter te eten, meer te bewegen en gezonder te leven.

Aanpak
Een handboek informeert de klanten en medewerkers over gezonde voeding en een gezonde leefstijl. Op de website staan allerlei gezonde recepten. In de winkel komen diëtisten uitleg geven over goede eetgewoontes. Speciale kaartjes bij de schappen laten de gezondere opties zien, door de informatie over de voedingswaarden in een oogopslag duidelijk te maken. Regelmatig zijn gezonde producten in de aanbieding.

Om mensen meer te motiveren en te betrekken, organiseert H-E-B ook 'challenges'. In de jaarlijkse ‘H-E-B Community Challenge’ gaan Texaanse gemeenten de strijd aan om de eretitel 'gemeente die zich het meest inzet voor een gezonde levensstijl'. De ‘Slim Down Showdown Challenge’ is een ander voorbeeld; in deze 12 weken durende competitie gaan mensen met elkaar de strijd tegen de kilo’s aan.

De obesitasaanpak van H-E-B zorgt voor dubbele winst. Door zijn verankering in de lokale gemeenschap bezorgt het de super meer klanten en bovendien maakt het meer mensen van een bewuste leefstijl. Tot op heden hebben zo'n 2 miljoen mensen aan het programma deelgenomen.
Dit artikel afdrukken