Maar wat wil het geval? Nespresso loopt voorop in het verduurzamen van hun keten. Ze hebben samen met Rainforest Alliance een eigen duurzaamheidsprogramma (AAA genaamd) opgezet dat wordt gecertificeerd door derde partijen waaronder Control Union. Bovendien betaalt Nespresso boeren ook nog eens beter dan wie ook. Zo verzekeren ingewijden mij.
Waarom NGO's dat doen? Het zijn doodgewone merken geworden en ze houden er dezelfde keiharde merkpraktijken op na. De keurmerkenmarketing is begonnen. Waarschijnlijk dacht u dat u hen wat meer betaalt om arme zwarte kindertjes en te magere koffiebruine meisjes een wat prettiger leven te geven. Ze voeren in ieder geval óók oorlog van uw aalmoezen.
De viral van Solidar (en hun TV reportage):
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@@NielsFCWillems Fair Trade UK vindt het Triple AAA-programma ook uitstekend.
Nico Roozen van Solidaridad neemt het op voor Nespresso: Open letter to Solidar: How fair trade can learn from Nespresso t.co/NpWONEe1
Omdat ik het nu hier nog nergens anders kwijt kan, uit een belangwekkend interview met
Nick Bunker, president, Kraft Foods and Cadbury, UK and Ireland: vandaag:
"Ethical Corporation:Do you think consumers can realistically drive sustainability?
Nick Bunker:You only have to look at Cadbury Dairy Milk to see how much sustainability resonates with today’s consumers. Since going 100% Fairtrade in 2009, the brand is growing double digits. The market share and penetration has also gone up for Kenco since becoming certified. Consumers are seeking value for their values. But you have to put it in their language and make it easy for them. You shouldn’t charge a premium.
Ethical Corporation:If you can’t charge a premium, who takes on the extra cost?
Nick Bunker:It comes from us making investments in our value chain. If we want to make a positive difference with scale, it has to be mainstream. Mainstream means that consumers should not have to pay a premium to be good. That’s very clear from research across a whole range of food categories. So we made a deliberate investment decision in paying more for certified cocoa and coffee, and we manage it like any other business investment."
Het gaat dus om markt. Zeker. Maar in het interview lees ik dat Rainforest Alliance de markt naar meer duurzaamheid doet bewegen en dat fair trade de consument in beweging brengt.
ter verdere documentatie: Nestlé verdedigt murw geslagen Clooney
'Strenger dan Fair Trade'
Nestlé heeft ondertussen zelf ook gereageerd op de anti-reclame door te stellen dat het Solidars eis om met Fair Trade te werken verwerpt, maar daarentegen sterk gelooft in de eigen ethische labels. De fabrikant heeft namelijk een samenwerking met een andere organisatie, het Rainforest Alliance, waarmee het een eigen duurzaamheidslabel heeft opgesteld: het ‘AAA Sustainable Quality’ Programma.
Daarom wijst Nestlé erop dat het niet de Fair Trade-normen hanteert, zoals Solidar eist, maar andere benchmarks van een collega-organisatie die minstens even streng zijn. Om dat te bewijzen nodigt Nestlé Solidar overigens uit de plantages in Colombië met eigen ogen te gaan aanschouwen.
Als Solidar niet mee wil, ken ik wel andere kandidaten. Maar ik kan nu even echt niet meer volgen.
Op haar eigen Nescafé-website schrijft Nestlé:
"Max Havelaar Keurmerk
Ook de Stichting Max Havelaar is een partner van NESCAFÉ Partners’ Blend. Want onze koffie is gecertificeerd met het Max Havelaar Keurmerk voor Fairtrade. Dit garandeert een eerlijke prijs voor koffieboeren. Deze prijs dekt minimaal de kosten voor het duurzaam verbouwen en oogsten van koffie. Duurzaamheid op sociaal, milieu en economisch gebied staat hierbij centraal. "
Ik kan het niet meer volgen.
Duurzaam. In Hasselt organiseert Mediamarkt op de kermis nu een wedstrijd GSM werpen. "Wie zijn oude GSM weggooit voor de ogen van het publiek, krijgt een reductiebon van 50 euro voor de aankoop van een smartphone."
Dat van die betere prijzen voor de Nespressoboeren vind ik toch een interessante evolutie. Iets wat vooral in de VS opgang maakt, is het inkopen van koffie aan nog betere dan de fairtradeprijzen, los van de fairtradelabelling. Maar dan door kleine entrepeneurs.
In Raising the bar on the coffee bean las ik gisteren:
"He is particularly proud of the world exclusive on his Kenyan Othaya coffee. With undertones of lychee fruit and black currants, it's the most expensive green bean he's ever bought at $9 a pound. To put that in perspective, he could buy a quality roasted fair trade organic from an importer at $4."
Nespresso, volgens de engelse ft-labelaar: "It pledges to provide farmers with 75 per cent of the export values of the coffee that it buys." Jammer dat Solidar.ch hier niet verder op ingaat.