Ooit gehoord van Mondelez? Tot vorige maand was het onderdeel van voedselgigant Kraft, nu op eigen benen is het de grootste chocoladefabrikant ter wereld met een omzet van 28 miljard euro. Met een investering van 312 miljoen euro zetten ze de hele chocoladeketen op z'n kop. Fairtrade in een nieuwe verschijningsvorm, maar wat moet dat WWF daar nou weer bij?
Mondelez voert in Nederland onder andere de merken Milka, Oreo's en Toblerone. Het bedrijf is voornemens over de komende 10 jaar het programma Cocoa Life uit te voeren, 'een onderscheidende, holistische aanpak voor duurzame cacao die een cyclus zal creëren. Van boon tot chocoladereep,” zegt Tim Cofer, president van Mondelēz Europe, in Duurzaam Bedrijfsleven.
De vier pijlers onder het programma zijn landbouw, gemeenschap, jeugd en milieu. In het kader van Cocoa Life werkt Mondelez samen met experts van instanties zoals "the United Nations Development Program, the World Wildlife Fund and Anti-Slavery International to develop a robust set of principles for success and ways to measure progress."
Mondelez doet niet geheimzinnig over wat ze hopen te bereiken: verdubbeling van de productie in Ivoorkust, waar 75.000 boeren het beter zouden moeten gaan krijgen, nog eens 200.000 boeren in Indonesië, India, Ghana, Brazilië en de Dominicaanse Republiek, in totaal 1 miljoen mensen die er op vooruit gaan. Als dat geen fairtrade is: “De kern van Cocoa Life is ons streven om de levens van cacaoboeren te verbeteren,” zei Bharat Puri, Senior Vice President van Global Chocolate, een van de dochterbedrijven van Mondelēz International. “We investeren in meer dan landbouw, het gaat om het versterken van gemeenschappen als een geheel, zodat cacao producerende dorpen plekken worden waar mensen graag willen leven.”
Het klinkt goed en maakt de problemen met Max Havelaar een herinnering aan een grijs verleden. Mondelez wil een merk zijn dat ervoor zorgt dat alles wat het doet OK is vanuit een transparante en directe business-to-boeren aanpak. En toch kiest het er dan weer voor om het WWF dat in de wereld bekend staat als 'in zaken' aan boord te halen. Waarom?
Fotocredits: Mondelez International
Dit artikel afdrukken
De vier pijlers onder het programma zijn landbouw, gemeenschap, jeugd en milieu. In het kader van Cocoa Life werkt Mondelez samen met experts van instanties zoals "the United Nations Development Program, the World Wildlife Fund and Anti-Slavery International to develop a robust set of principles for success and ways to measure progress."
Mondelez doet niet geheimzinnig over wat ze hopen te bereiken: verdubbeling van de productie in Ivoorkust, waar 75.000 boeren het beter zouden moeten gaan krijgen, nog eens 200.000 boeren in Indonesië, India, Ghana, Brazilië en de Dominicaanse Republiek, in totaal 1 miljoen mensen die er op vooruit gaan. Als dat geen fairtrade is: “De kern van Cocoa Life is ons streven om de levens van cacaoboeren te verbeteren,” zei Bharat Puri, Senior Vice President van Global Chocolate, een van de dochterbedrijven van Mondelēz International. “We investeren in meer dan landbouw, het gaat om het versterken van gemeenschappen als een geheel, zodat cacao producerende dorpen plekken worden waar mensen graag willen leven.”
Het klinkt goed en maakt de problemen met Max Havelaar een herinnering aan een grijs verleden. Mondelez wil een merk zijn dat ervoor zorgt dat alles wat het doet OK is vanuit een transparante en directe business-to-boeren aanpak. En toch kiest het er dan weer voor om het WWF dat in de wereld bekend staat als 'in zaken' aan boord te halen. Waarom?
Fotocredits: Mondelez International
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook