Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Stichting Varkens in Nood laat maandelijks aan de hand van de VarkensvleesMonitor zien hoe het gesteld is met het dierenwelzijn van het varkensvlees in de Nederlandse supermarkten. In de maand april had 64% van het varkensvlees bij discountsuper Lidl het Beter Leven-keurmerk. Jumbo heeft met 52% Albert Heijn (50%) ingehaald en staat nu op de tweede plaats. De inhaalslag is opmerkelijk; begin dit jaar bleef Jumbo nog ver achter volgens Varkens in Nood - vermoedelijk was dat oordeel abusievelijk.

Aldi heeft in april voor het eerst grote stappen gezet op het gebied van welzijnsvlees en staat niet langer onderaan. In april verkocht Aldi nog maar 5% varkensvlees met keurmerk, in april was dat gestegen naar 14%. Aldi heeft toegezegd deze groei in 2016 maandelijks te zullen voortzetten.

De supermarktketens Plus en Deen verkochten in april respectievelijk 5% en 7% minder varkensvlees met Beter Leven Keurmerk. Jan Linders en Emté zijn voor het eerst meegenomen in de telling, maar eindigen in de achterhoede.

varkensvleesmonitor


Fotocredits: 'Pig', Nick Saltmarsh
Dit artikel afdrukken