Onderzoeksbureau Nielsen maakte gisteren de marktaandelen van de Nederlandse supermarktketens bekend. Lidl blijkt het afgelopen jaar het hardst gegroeid te zijn met maar liefst 0,7%. De discountsuper heeft zich stevig op de derde plaats genesteld met een marktaandeel van 9,7% (vorig jaar 9%). Op nummer één prijkt Albert Heijn met 34,1% (vorig jaar 34,0) en op twee Jumbo met 19,8% (vorig jaar 20,7, die daling is toe te schrijven aan de ombouw van C1000 winkels naar andere formules).

Meer winkels Lidl, minder winkels Aldi
Lidl wist de groei te verwezenlijken onder andere dankzij 9 nieuwe winkels. De discountsuper heeft er inmiddels 388 in Nederland. De andere discountsuper, Aldi, zag het aantal winkels teruglopen van 503 naar 496 maar wist daarmee wel zijn marktaandeel op 7,4% te handhaven.

De overige supermarktformules zagen de volgende ontwikkeling: een stijging bij Plus (van 5,8 naar 5,9%), Dirk (van 3,7 naar 3,8%), Coop (van 2,8 naar 2,9%) en Deen (van 2,0 naar 2,1%). Het marktaandeel van Spar Holding daalde van 1,8 naar 1,7%.
Inkoopcombinatie Superunie vertegenwoordigt als geheel 29% van de markt, vorig jaar was dat nog 28,8%, meldt Distrifood.

Fotocredits: 'A lot of shopping', Jeff Djevdet, speedpropertybuyers.co.uk
Dit artikel afdrukken