Het bio-offensief van Lidl gaat onverminderd door, schrijft Distrifood. De inmiddels luxe discountformule had in 2015 slechts een tiental verschillende bio-producten op het schap. Inmiddels gaat het om ruim 150 producten. "Bio breiden we uit door minimaal twee keer per jaar de klant te verrassen met de bio-week. Daarnaast zetten wij in op meer verse biologische groente en fruit. We zien dat dit aanslaat en daardoor komen steeds meer bio-producten in ons vaste assortiment terecht", zegt Christine Braun van Lidl Nederland in het vakblad.

Boer niet de klos
Ekoplaza stoort zich aan de betaalbaarheid van biologisch bij Lidl. Volgens directeur Erik Does is het slecht voor de boer. Toch bleek dat niet uit de interviews die wij deden naar aanleiding van de prijsvergelijking dit voorjaar. In de gesprekken die we voerden, zei onder meer oud-biologisch voorman Uli Schnier dat de boer geen last heeft van de prijsverschillen tussen dure en goedkopere winkels. Voor de boer speelt de prijsvorming een rol in de relatie tussen boer en handel. Daarna houdt het voor hem op. Vanaf het moment dat een product het erf van de teler verlaat, beginnen verschillen in logistiek en efficiëntie aan te tikken. Grote winkeliers kunnen veelal efficiënter werken en schaalvoordelen bereiken zodat ze hetzelfde product aanmerkelijk goedkoper kunnen leveren. Kijk je naar de verschillende partijen in de Nederlandse markt, dan is Ekoplaza een 'kleintje', zei Schnier.

En daar zit dus het probleem: niet de boer is de klos van Lidl, maar de minder efficiënte kleinere winkelier in een groter wordende markt. Die is domweg te duur. Zo'n winkelier moet volgens Schnier dan ook op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde, maar niet klagen. Lidl gaat door. Ekoplaza moet dus ook verder. Verder dan biologisch, want dat is heel gewoon aan het worden - en daarom betaalbaar. De biologisch wijn bij Lidl is zelfs gevaarlijk goedkoop; dubbel zo duur zou beter zijn voor je gezondheid.

Dit artikel afdrukken