Dat meldt The Guardian op basis van een onderzoek van de Soil Association. De Soil Association, die zich onder andere inzet voor gezonde en duurzame voeding, onderzocht 21 Britse restaurantketens. In meer dan de helft van de gevallen konden de eigenaren van de restaurants niet vertellen waar het eten vandaan kwam. De meerderheid bleek het meeste eten niet zelf klaar te maken.

Frisdrank
Drie ketens, Café Rouge, Frankie & Benny’s en Pizza Hut kregen kritiek op het frisdrankbeleid. Zij bieden standaard een gratis ‘refill’ aan als het eerste glas op is. Twee volle bekers frisdrank bevatten 17,5 suikerklontjes, terwijl de richtlijn van de National Health Service (NHS) maximaal 5 suikerklontjes per dag voorschrijft voor kinderen tussen de 4 en 6 jaar. Rob Percival van de Soil Association vraagt om actie: “De overheid zou uit moeten dragen dat dit onverantwoord is en dat er stappen tegen deze ketens worden gezet als ze dit beleid niet zelf veranderen”. Ook pleit hij voor het invoeren van een suikertaks.

Andere ketens
Het onderzoek kwam tot stand dankzij een legertje aan 'mystery'-eters. Vergeleken met een eerder onderzoek uit 2013 zijn er verbeteringen doorgevoerd: bij 10 ketens krijgen de klanten nu bij iedere maaltijd een portie groente of salade en bij 9 ketens staat de herkomst van de producten vermeld. Volgens de Soil Association is het mogelijk om ook als grote keten goede voeding aan te bieden. Wetherspoons, de op-een-na-grootste keten uit de lijst, serveert bijvoorbeeld duurzame vis, scharreleieren en lokaal rundvlees.

Jamie’s Italian voert de ranglijst van Soil Association aan. Burger King en KFC staan onderaan.

Fotocredits: Brand new kids’ menu, Café Rouge



Dit artikel afdrukken