Supermarktketen Jumbo grijpt de Nederlandse versie van Google Assistant meteen aan om een nieuwe boodschappen-app te introduceren. Consumenten kunnen voortaan op elk gewenst moment van de dag hun boodschappen mondeling bestellen, schrijft de supermarkt op zijn site. Elf procent van de klanten gebruikt inmiddels de bestaande Jumbo-app, waar het bedrijf eerder al een spraakoptie aan toevoegde. “Dat is behoorlijk veel, als je bedenkt dat er in Nederland nog niet zoveel voice-toepassingen zijn,” zegt Roy van Keulen, directeur Marketing van Jumbo. Daarom gaat Jumbo een stapje verder.

Albert Heijn en Bol.com, dochterondernemingen van Ahold Delhaize, zijn vanaf heden ook bereikbaar via Google. Zij voegen de voice-assistent toe aan hun bestaande apps. Voor Bol.com is de pilot met Google Assistent de eerste stap richting stemgestuurd online winkelen.

Jumbo-klanten kunnen de Jumbo-app via Google Assistent aanroepen door ‘praat met Jumbo’ te zeggen. Vervolgens opent de app en kunnen ze de producten inspreken en toevoegen aan hun boodschappenlijstje. “Door verschillende spraakopties op meerdere platforms aan te bieden, willen we het voor de consument nóg gemakkelijker en leuker maken om boodschappen te bestellen of een boodschappenlijstje te maken voor in de winkel,” aldus van Keulen.

Op de Albert Heijn-app werkt het ongeveer hetzelfde. Door 'oké Google' te zeggen verschijnt de app en krijgen consumenten aanbiedingen en recepten te zien. Producten toevoegen aan het boodschappenlijstje is ook mogelijk. Hulp nodig bij het vinden van een cadeau of benieuwd naar de dagaanbiedingen van bol.com? Door 'praat met bol.com' te zeggen opent Google Assistent. "Typen mag ook. De Google Assistent heeft goede oren én ogen," meldt bol.com op de website.

Hasna Chelhi
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken