Albert Heijn en Bol.com, dochterondernemingen van Ahold Delhaize, zijn vanaf heden ook bereikbaar via Google. Zij voegen de voice-assistent toe aan hun bestaande apps. Voor Bol.com is de pilot met Google Assistent de eerste stap richting stemgestuurd online winkelen.
Jumbo-klanten kunnen de Jumbo-app via Google Assistent aanroepen door ‘praat met Jumbo’ te zeggen. Vervolgens opent de app en kunnen ze de producten inspreken en toevoegen aan hun boodschappenlijstje. “Door verschillende spraakopties op meerdere platforms aan te bieden, willen we het voor de consument nóg gemakkelijker en leuker maken om boodschappen te bestellen of een boodschappenlijstje te maken voor in de winkel,” aldus van Keulen.
Op de Albert Heijn-app werkt het ongeveer hetzelfde. Door 'oké Google' te zeggen verschijnt de app en krijgen consumenten aanbiedingen en recepten te zien. Producten toevoegen aan het boodschappenlijstje is ook mogelijk. Hulp nodig bij het vinden van een cadeau of benieuwd naar de dagaanbiedingen van bol.com? Door 'praat met bol.com' te zeggen opent Google Assistent. "Typen mag ook. De Google Assistent heeft goede oren én ogen," meldt bol.com op de website.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Natuurlijk hele spannende vinding.
Jammer genoeg ziet Google 'mij' als een product en verhandelt 'mijn' gegevens.
Albert Heijn laat de gegevens van klanten online sowieso standaard door Facebook analyseren, so: what else is new.