Het afgelopen jaar is de Nederlandse bezorgmarkt met 53,1% 'extreem hard' gegroeid en in 2021 zet de groei met 27,9% onverminderd hard door. De omzet uit fooddelivery steeg in 2020 naar €5,9 miljard en gaat richting de €10 miljard in 2025. Bezorging maakte in 2020 10,5% van de totale foodmarkt uit, in 2025 zal dat zo'n 15% zijn. Dat voorspelt het Dossier Delivery van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), schrijft Marketing Tribune (2.1).

"De stijgende cijfers in 2021 worden gedreven door aanhoudende coronamaatregelen in de eerste helft van dit jaar en door blijvend veranderd consumentengedrag. Bezorging van maaltijden- en boodschappen is niet meer weg te denken uit ons gedragspatroon," aldus FSIN. Vooral de supermarkten en retailers dragen bij aan de groei: 36% van de groei in 2021 is aan hen toe te schrijven. Restaurants en andere foodserviceformules zijn goed voor 19% groei.

Inmiddels is het bestellen en laten bezorgen van de dagelijkse boodschappen flink ingeburgerd. Vorig jaar was bezorging al goed voor 6,8% van de totale supermarktomzet, aldus Distrifood (2.2). Volgens het FSIN stijgt dat percentage in 2021 naar 9%.
Dit artikel afdrukken