Ikea haakt hiermee in op de wereldwijde trend van ‘puur’ en ‘echt ‘eten. Out.of.Home Shops sprak met de bedenkers van het bakkerijconcept: Jean-Francois Orsini, senior manager food & beverages bij IKEA en Kit Wai Kan, store support specialist IKEA food & beverages.

Ontspanning voor betere aankopen
Food is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de woonwarenhuisformule. ”De eerste IKEA die in 1953 in Zweden opende had al een restaurant. Mensen kwamen namelijk van ver en het restaurant was een plek waar klanten goed op konden laden voor het shoppen .. Als ze kunnen ontspannen en relaxen in het restaurant, dan kunnen ze beter hun aankopen doen, is de gedachte. Bovendien kun je met food op een heel mooie manier de Zweedse identiteit onderstrepen.” aldus Orsini op Out.of.home Shops.

Food bepaalt 5 of 6 procent van de omzet van IKEA, maar de invloed van de restaurants op de overige omzet is nog veel groter
5000 warme maaltijden per dag
In 1987 lanceerde IKEA een selfservice restaurantconcept. Met de tijd werden processen sneller en efficiënter om hogere volumes te halen. Hierdoor is IKEA nu een grote speler in foodservice volgens Orsini. ”Delft zitten ze nu op ongeveer vijfduizend warme maaltijden per dag. Food bepaalt 5 of 6 procent van de omzet van Ikea, maar de invloed van de restaurants op de overige omzet is nog veel groter.”

Ambachtelijke kwaliteit én hoge volumes
Voor de woonwarenhuisketen is het de eerste stap op weg naar het verbeteren van de kwaliteitsperceptie van eten en drinken bij IKEA. “Het is iets fundamenteels dat bij IKEA gaat veranderen. De bakkerij die we in Delft testen is een sterk begin van een nieuwe koers in food bij IKEA.” De uitdaging zit in het vinden van de ideale combinatie van een ambachtelijke kwaliteit én hoge volumes. “Je zit gevangen in je eigen concept dat gebaseerd is op grote volumes waarbij je heel snel moet produceren. Door hoge volumes is de kwaliteitsperceptie bij shoppers automatisch lager, ongeacht de kwaliteit”. De ambachtelijke bakkerij moet de kwaliteitsperceptie verbeteren.

De uitdaging zit in het vinden van de ideale combinatie van een ambachtelijke kwaliteit én hoge volumes
IKEA Delft start met een klein assortiment, met naast ‘gewoon’ brood ook knäckebröd, Tünnbröd en fika’s (kaneelbroodjes). De producten zijn zowel ter plekke te eten als om mee te nemen voor thuis. Blijkt het concept succesvol, dan kunnen we wellicht ook bij andere IKEA’s van versgebakken brood genieten. Toekomstdromen zijn er ook al. De Zweden zien een groente-eiland midden in het restaurant wel zitten.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Fotocredits: ‘Opening van de nieuwe bakkerij van Ikea. Afronding van een mooi project.’ TenBa BVvia Facebook
Dit artikel afdrukken