Meubelgigant Ikea haalt een steeds groter deel van zijn omzet uit food. Vorig jaar zetten de restaurants, bistro’s, Swedish Food Markets en bedrijfskantines van Ikea wereldwijd € 1,46 miljard om. Op de totale omzet van het concern, die vorig jaar € 28,7 miljard bedroeg, was dat 5,1%. Waar de overige categorieën van Ikea min of meer gelijkbleven, liet food een groei van 8,6% zien, schrijft De Levensmiddelenkrant.

Ikea Altona
Het groeiende belang van de food-beleving bij het woonwarenhuis werd eerder deze maand treffend geïllustreerd in een artikel in Zeit Online. Dat beschrijft het succes van de nieuwe Ikea vestiging in het historische stadscentrum van Altona (het aan de Elbe gelegen stadsdeel van Hamburg). Waren de protesten en bezwaren tijdens de bouw niet van de lucht, nu het woonwarenhuis eenmaal geopend is overtreft het alle bezoekersrecords en blijkt het een enorme trekpleister. Buurtbewoners, scholieren, moerders met kinderen, zakenlieden - ze komen geen meubels kopen, maar besteden hun geld in de SchnellResto.

Aangepast aanbod met dagschotels en afhalen
Die blijkt zo'n groot succes, dat filiaalhouder Christian Mollerus zijn aanbod er al diverse keren op aangepast heeft. Zo kunnen haastige (zakelijke) klanten hun lunch gewoon meenemen, is er een bonuskaart voor vaste klanten, een dagelijks wisselende dagspecial (voor scholieren en zakenlieden) en kunnen kinderen hun verjaardagsfeestje behalve bij McDonald's nu óók bij Ikea vieren. Het woonwarenhuis als 'stadskantine', een fraai voorbeeld van 'blurring', zoals het vermengen van verschillende functies in vakjargon heet.

Fotocredits: 'Ikea in Japan meatballs', Ari Helminen
Dit artikel afdrukken