De supermarkten c1000 en Digros stopten met de verkoop van blank kalfsvlees, maar ze vertelden er niet bij wat daarbij hun norm was. Vraag: als het om het dierenwelzijn gaat, hebben de c1000-kippen en - varkens dan ook recht op tenminste vergelijkbaar welzijn als de roze kalfjes?
En dan was er nog IKB, dat van de week nog trots meldde dat driekwart van de Nederlanders het logo kent, de helft regelmatig een product met IKB-logo koopt, het aantal aangesloten fabrikanten de honderd is gepasseerd en het aantal producten op 3000 afstevent. Echter, de komende tijd wil de stichting Ik Kies Bewust "consumenten duidelijker maken waarom producten met het logo erop gezonder zouden zijn dan andere vergelijkbare producten. Op de Ik Kies Bewust-producten komen dan ook nieuwe prints met nog meer informatie." Met andere woorden: het logo werd een succes zonder dat het voor de consument duidelijk was wat het precies betekende. Vaagheid!
Maar 2009 wordt het jaar van de duidelijkheid. Tijdens een depressie wil je je geen oor aan laten naaien.
Albert Heijn heeft al aangegeven meer te gaan communieren over biologisch. EKO-kipfilet krijgt dus niet alleen een groen etiket en een hogere prijs, maar er wordt ook bijverteld waarom. Op de AH-site straat nu al het credo van de vijf vrijheden voor dieren:
Dieren zijn vrij:
– van dorst, honger en onjuiste voeding
– van fysiek en fysiologisch ongerief
– van pijn, verwondingen en ziektes
– van angst en chronische stress
– om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen"
Vandaar dat de bloedarmoedekalfjes van Peter's Farm het veld moesten ruimen?
Dat IKB duidelijkheid gaat scheppen is ook een goede zaak. Het is nu een volstrekt vage combinatie van een gezondheidslogo (eet dit vaak!), een onschadelijkheidslogo (bevat weinig van ziekmaker x) en een gezondERheidslogo (als je dit toch perse wil eten, kies dan deze variant). De vuistregels voor goede voeding zijn niet zo ingewikkeld dat je ze niet via de supermarkten aan de consument zou kunnen communiceren. Dat gaan ze nu doen tenzij handelsbelangen toch teveel in de weg blijken te zitten.
2009 wordt het jaar van de os, waarvan je weet of en hoe het beest is gecastreerd en waarom.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nog even een opmerking over kalfsvlees. De kalfsvleesproductie is een "afvalproduct" uit de zuivelindustrie. Dat was vroeger zo, maar nu nog in sterkere mate. In het begin van de grootschalige melkpoederproductie hebben de Nederlanders uitgevonden dat je de waaardevolle stoffen uit melkpoeder beter kon vermarkten door ze eruit te halen (vetten en eiwitten). Het restproduct ging naar de kalveren. Maar dit restproduct was zo weinig voedselrijk, dat men plantaardige vetten en eiwitten moest toevoegen. Kommer alom, want het vlees bleef aardig blank. Onder druk van de dierminnende lobby, is men snijmais aan het rantsoen gaan toevoegen, de reden dat het Nederlandse kalfsvlees rozer is dan vroeger. Om rendementstechnische redenen worden de NL kalveren echter veel te lang en te zwaar afgemest, dus zonder hoogwaardige stoffen zijn gewondheidsproblemen niet ondenkbaar.
Nederland is de grootste kalsvleesproducent in Europa (waarbij 95% van de productie wordt geexporteerd!!). Naast de nationale productie heeft NL tenminste 50% van de Franse kalfsvleesproductie in handen. Je ziet dan ook dat de traditionele kalfsvleesproductie (voederen met volle koemelk tot een slachtgewicht van 90 tot 120kg)zoals dat nu nog in Frankrijk gebeurd, langzaamaan aan het verdwijnen is.
Het nu geproduceerde kalfsvlees heeft een lichtroze kleur en heeft kraak nog smaak. Het traditionele kalfsvlees is blank/roze met een redelijke vetbedekking. De smaak is zeer delicaat en doet vaag aan roomboter denken.
Het systeem van kistkalveren zoals we dat vroeger kenden is, terecht, achterhaald. Daarentegen, de huidige, zg diervriendelijke, afmestmethoden in groepen roept de nodige vraagtekens op m.b.t. sanitaire veiligheid. De dieren hebben, bij gebrek aan voldoende zuigmogelijkheden, o.a. de onhebbelijke gewoonte elkaars urine af te zuigen.
Het is een onzinverhaal te denken dat kalveren uit de traditionele houderij die volle melk te drinken krijgen gedurende hun afmestperiode aan bloedarmoede zouden lijden, helaas is dit product in Nederland niet of nauwelijks te krijgen.
Zo beschouwd zou iedere mensenbaby die borstvoeding krijgt dus ook last van bloedarmoede moeten hebben. Kletskoek dus.
De kalveren uit Wekerom zijn eigenlijk jonge runderen (babybeef). Niks verkeerd mee, maar het kan niet echt doorgaan voor kalsvlees. Lijkt er ook niet op.
De grootgrutters die in de rij stonden om te verklaren dat ze geen kalsvlees meer zullen verkopen zijn hypocriet. De verkopen van kalfsvlees in NL bedragen ongeveer 200 gram/jaar/inwoner. Dat in vergelijk met kippenvlees 18kg/jaar/inwoner of varkensvlees 48kg/jaar/inwoner, is dus peanuts. Het "omzetverlies" van deze kruideniers is dan ook nihil. Maar het kweekt wel goodwill....
@Dick,
Wakker Dier noemt de EKO-kalfjes wel op de website, maar doet in het algemeen weinig aan positieve reclame voor diervriendelijker gehouden vee. Dat is ook meer 2008 dan 2009. Uitspraken als "Het levenseinde voor vissen is een afgrijselijke marteling, die uren kan duren" zouden zij ook eens moeten toelichten.
Ik denk niet dat AH-vlees over het algemeen heel hoger dan de concurrentie scoort op de omarmde 5-vrijhedennorm. Maar de intentie, een week of wat geleden uitgesproken, om biologisch beter uit te gaan leggen, geeft hoop. Er is nu nauwelijks iets te lezen in en om de vleesschappen.
Straks kunnen keuzes in de supermarkt dus echt bewuste keuzes worden.
Hoewel ik geen bewijzen heb, denk ik dat je je vergist Dick. Maar, het ligt eraan hoe je je norm stelt. AH verkoopt Label Rouge kippen en kipdelen. Dirk van den Broek inmiddels ook. Deze verkopen wegen m.i. niet op tegen die paar Volwaard gedrochten die bij Jumbo worden verkocht.... Voor de niet ingewijden kijken op www.synalaf.com , er gaat een wereld voor je open...
Guillaume, zou je je tot het punt willen beperken? Ik vind het juist prima dat AH dit 5 punts programma voorstelt. Waar het nu op aankomt is vast te stellen of en hoe het wordt nageleefd. Eea graag op basis van feiten ipv dit soort gemakkelijke erupties.
Jumbo zit inmiddels bijvoorbeeld op 6% diervriendelijker kip. AH zit daar ver onder - ik vermoed op het Nederlands gemiddelde van 1%.
AH-statement:
"Dieren zijn vrij:
– van dorst, honger en onjuiste voeding
– van fysiek en fysiologisch ongerief
– van pijn, verwondingen en ziektes
– van angst en chronische stress
– om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen"
Ik zou dolgraag van Albert Heijn horen, dat hun internationale marketing- en inkoopbeleid van al hun producten er 100% van uit gaat dat:
1. dat ook voor mensen in de derde wereld geldt, en zij geen producten verkopen, die ten aanzien van dat criterium dubieus zijn
2. zij ten aanzien van dat criterium mensen laten prevaleren boven dieren
Als ze die verklaring niet afgeven, mogen ze zich scharen onder het gilde van opportunistische hypocrieten.