2008 was het jaar van het op een onduidelijke manier doen alsof je duidelijk was. Ger Koopmans van het CDA nam duidelijk stelling voor ganzenlever, maar deed dit in zeer vage bewoordingen: "Het is echt niet wreder dan onze veehouderij". Mag je dan alles doen met dieren, zolang het diervriendelijker is dan onze wrede veehouderij?

De supermarkten c1000 en Digros stopten met de verkoop van blank kalfsvlees, maar ze vertelden er niet bij wat daarbij hun norm was. Vraag: als het om het dierenwelzijn gaat, hebben de c1000-kippen en - varkens dan ook recht op tenminste vergelijkbaar welzijn als de roze kalfjes?

En dan was er nog IKB, dat van de week nog trots meldde dat driekwart van de Nederlanders het logo kent, de helft regelmatig een product met IKB-logo koopt, het aantal aangesloten fabrikanten de honderd is gepasseerd en het aantal producten op 3000 afstevent. Echter, de komende tijd wil de stichting Ik Kies Bewust "consumenten duidelijker maken waarom producten met het logo erop gezonder zouden zijn dan andere vergelijkbare producten. Op de Ik Kies Bewust-producten komen dan ook nieuwe prints met nog meer informatie." Met andere woorden: het logo werd een succes zonder dat het voor de consument duidelijk was wat het precies betekende. Vaagheid!

Maar 2009 wordt het jaar van de duidelijkheid. Tijdens een depressie wil je je geen oor aan laten naaien.

Albert Heijn heeft al aangegeven meer te gaan communieren over biologisch. EKO-kipfilet krijgt dus niet alleen een groen etiket en een hogere prijs, maar er wordt ook bijverteld waarom. Op de AH-site straat nu al het credo van de vijf vrijheden voor dieren:"Albert Heijn vindt het belangrijk dat de consument weet dat de dieren een, in algemene zin, acceptabel leven hebben gehad en respecteert daarin de vijf onderstaande vrijheden voor dieren.

Dieren zijn vrij:
– van dorst, honger en onjuiste voeding
– van fysiek en fysiologisch ongerief
– van pijn, verwondingen en ziektes
– van angst en chronische stress
– om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen"

Vandaar dat de bloedarmoedekalfjes van Peter's Farm het veld moesten ruimen?

Dat IKB duidelijkheid gaat scheppen is ook een goede zaak. Het is nu een volstrekt vage combinatie van een gezondheidslogo (eet dit vaak!), een onschadelijkheidslogo (bevat weinig van ziekmaker x) en een gezondERheidslogo (als je dit toch perse wil eten, kies dan deze variant). De vuistregels voor goede voeding zijn niet zo ingewikkeld dat je ze niet via de supermarkten aan de consument zou kunnen communiceren. Dat gaan ze nu doen tenzij handelsbelangen toch teveel in de weg blijken te zitten.

2009 wordt het jaar van de os, waarvan je weet of en hoe het beest is gecastreerd en waarom.





Dit artikel afdrukken