Bierbrouwer Heineken moest woensdag met de billen bloot: de verkopen van het afgelopen jaar vielen lager uit dan door analisten voorspeld was. In Azië speelden lockdowns in landen als Vietnam en Maleisië de brouwer flink parten. Ook in Europa, Noord- en Zuid-Amerika daalden de verkopen. Alleen in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg het aantal verkochte hectoliters.

De coronacrisis heeft een directe impact op de verkoopcijfers: strengere maatregelen in Aziatische landen drukken daar de omzetcijfers. Maar ook dicht bij huis, in Nederland, liepen de verkopen terug "met een hoog enkelcijferig percentage", schrijft Het Financieele Dagblad (1.1). De verklaring achter die daling is niet puur corona, maar ook de invoering van de nieuwe alcoholwet per 1 juli. Die wet verbiedt supermarkten te stunten met de prijzen van bier en andere alcoholische dranken.

Opvallend is nog dat Heineken zijn verwachtingen voor de rest van het jaar onveranderd laat. Dus ook geen prijsverhoging voorziet, ondanks de fors gestegen prijzen van grondstoffen als gerst en aluminium (voor blikjes). Dat deed een hele ris bedrijven al wel. Volgens topman Dolf van den Brink gaat de brouwer "assertief" reageren op de omstandigheden, "door prijzen te verhogen en kosten te besparen." Heineken introduceerde een bezuinigingsprogramma dat de komende 3 jaar €2 miljard aan bezuinigingen moet opleveren.

Dit artikel afdrukken