Europese blikfabrikanten produceerden vorig jaar samen het recordaantal van 63 miljard blikjes, goed voor gemiddeld 84 blikjes per Europeaan. Er is nauwelijks meer een drankje te vinden dat niet beschikbaar is in blik. Van bier tot water, via fris-, energie- vitamine- en mixdranken tot zelfs wijn zit tegenwoordig in blik. Blik is geliefd als verpakkingsmateriaal, omdat het goed beschermt tegen de inwerking van licht en lucht, zich op allerlei manieren laat bedrukken en bovendien recyclebaar is.

Recycling bespaart 95% van de energie bij de productie van nieuwe blikjes. Nederland hergebruikt inmiddels 93% van alle blikjes.
Innovaties in blik
In de 80 jaar van zijn bestaan is het blikje ruim 7 keer lichter geworden, van 100 gram in 1935 naar 13 gram voor een modern blikje van 33cl. Om de allereerste blikjes te openen, had je een stevige priem nodig. Die werd dan ook bijgeleverd. In de jaren '60 bedacht de Amerikaan Ermal Fraze het treklipje, waarmee het openen van een blikje een stuk eenvoudiger werd. Bredere openingen en hersluitbare doppen zorgen voor extra gebruiksgemak. De toepassing van innovatieve druktechnieken maakt het mogelijk thermo- of UV-inkt te gebruiken en reliëf en diepte in het blikje aan te brengen.

Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design en Management: "Grote verandering was de overgang van een driedelig naar een tweedelig blik in de jaren '60. En natuurlijk de komst van de stay-on tab, zodat het lipje aan het blik vast blijft zitten. Feitelijk innoveren metalen verpakkingen continu. Zo worden wanddiktes dunner, coatings worden verbeterd en materiaalsamenstelling wordt aangepast aan vormmogelijkheden. Ook is er veel mogelijk op designgebied, van mat tot hoogglans, met reliëf, kleur en vorm; dit biedt veel kansen."

Recycling
Blik is uitstekend recyclebaar. Al het ingezamelde materiaal wordt verwerkt tot nieuw metaal, dat bruikbaar is voor nieuwe blikjes, maar ook verwerkt kan worden in een fiets, een auto of een mobiele telefoon. Recycling bespaart bovendien 95% van de energie bij de productie van nieuwe blikjes. Nederland hergebruikt inmiddels 93% van alle blikjes.

Fotocredits: 'Baled Aluminum Cans', Mojave Desert

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken