Vorige maand ging Greenpeace op een Filipijns strand plastic afval te lijf. Een week lang verzamelden vrijwilligers al het plastic afval op het - kunstmatige - strand van Freedom Island, dat zich ontwikkeld heeft tot een belangrijke trekvogelhabitat. De vrijwilligers sorteerden daarna het afval, om vast te stellen waar het meeste afval uit bestaat en wie de grootste vervuilers zijn. Nestlé, Unilever en het Indonesische PT Torabika Mayora bleken de bron van het meeste afval, schrijft Treehugger. Het meest gevonden soort afval waren de zakjes en zakken waar chips, noedels, levensmiddelen en was- en verzorgingsproducten in verkocht worden. Goedkope, maar niet te recyclen verpakkingen. In tegenstelling tot plastic flessen, die juist wel te recyclen kunnen zijn en daarom een zekere waarde vertegenwoordigen.

Juist het niet gebruik maken van die factor verwijt Greenpeace die andere grote levensmiddelenproducent, Coca-Cola. "Coca Cola heeft geen voornemens, geen beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen", zegt Greenpeace in Trouw. "Het bedrijf stelt korte-termijn-winst boven duurzaamheid, aldus een rapport dat vandaag internationaal openbaar wordt gemaakt. Coca-Cola probeert volgens Greenpeace op alle mogelijke manieren succesvolle statiegeldsystemen te saboteren en verzuimt de eigen marktpositie te gebruiken om de frisdrankbranche tot volledig recyclebare verpakkingen te brengen."

De milieuorganisatie vroeg voor het rapport frisdrankproducenten wereldwijd om een opgave van hun plastic verpakkingen. Het hoofdkantoor van Coca-Cola in de VS bleek als enige de gegevens niet te willen verstrekken. Toch achterhaalde Greenpeace dat Coca-Cola wereldwijd in 2016 zo’n 110 miljard wegwerpplastic flessen produceerde, "oftewel 3400 per seconde." Met de campagne wil Greenpeace de frisdrankproducent bewegen "zo snel mogelijk te stoppen met de productie van wegwerpplastic." Coca-Cola zegt dat inmiddels circa 40% van zijn flessen recyclebaar zou zijn; volgens Greenpeace slaat die 40% echter alleen op Nederland. "Mondiaal wordt slechts zeven procent van de flessen van hergebruikt of hernieuwbaar materiaal gemaakt," klinkt het in Trouw.

Coca-Cola lag al eerder onder vuur vanwege zijn weggooiflessen. In een reactie geeft het frisdrankbedrijf toe dat "vanuit productie en logistiek oogpunt herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur hebben", schrijft Trouw. Volgens Coca-Cola is zwerfvuil een consumentenprobleem.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken