De frietenschaarste bij McDonald's in Japan is natuurlijk het mooiste voorbeeld: Japanners op rantsoen en een noodvoorraad van 1.000 ton met 3 vliegtuigen ingevlogen diepvries-french fries uit Canada. Hoewel er op wereldschaal geen sprake is van een algemene frietschaarste, blijkt Japan niet de enige regio ter wereld te zijn waar de friet schaars is.

Volgens McDonald’s zijn de Japanse tekorten te wijten aan de zware overstromingen in het zuidwesten van Canada, waardoor de aanvoer vanuit de haven van Vancouver verstoord werd. Maar in oktober moesten de Japanse vestigingen van fastfoodketen KFC ook al nee verkopen aan frietjesfans. En in New York gold dat al voor hamburgerrestaurant J.G. Melon, dat van zijn leverancier Lamb Weston nul op het rekest kreeg. In Zuid-Afrika zijn de schappen met Lays-chips leeg, als gevolg van een nationaal aardappeltekort na een slechte oogst.

"Corona creëert een perfecte storm waarvan je de weerslag wereldwijd ziet," zegt Filip Wallays, CEO van het Belgische Agristo, een van de grootste verkopers van diepgevroren aardappelproducten ter wereld in de Belgische zakenkrant De Tijd. Die storm uit zich in verstoringen in de productie en logistiek van allerlei producten (zoals bijvoorbeeld ook computerchips) maar omdat aardappelen en frieten zo populair zijn vallen de tekorten meteen op en halen ze de kranten.

De Belgische branchevereniging Belgapom ziet dan ook dat de orderboeken van de aardappelverwerkers tot in juni vol zitten. "In die omstandigheden mag niet veel misgaan of je krijgt aanvoerproblemen." Al zal dat in België nog niet zo'n vaart lopen, in de buurlanden mogelijk wel. Overigens: Nederland en België zijn goed voor meer dan helft van de Europese diepvriesaardappelproducten, dus denk bij 'buurlanden' vooral aan Frankrijk en Duitsland, bij ons zal dat nog wel meevallen. Er komen bovendien onvermijdelijk prijsverhogingen aan. Een deel daarvan zal ten koste gaan van de winstmarge van de aardappelverwerkers. Want al ligt de aardappelprijs nog zo'n 20% boven het vijfjarig gemiddelde, de "gestegen prijzen van productie, logistiek en energie kunnen we niet volledig doorrekenen," volgens Wallays.
  • Deel
Druk af