imageOmdat het broodje van de baas straks niet meer door de baas gesponsord wordt, moet de bedrijfskantine op een echt restaurant gaan lijken. D'r is alleen een probleempje: daar moet je tussen de middag in Nederland je vork niet laten vallen, want het galmt zo door de stille zaal.

Compass gaat de uitdaging dus aan. Wie weet wordt het zelfs drukker in de echte restaurants!

Het foodservicebedrijf Compass Group wil de Nederlandse lunchcultuur versterken. Compass Group omvat 4.500 medewerkers die zich inspannen voor bijna 1.000 bedrijven, zorginstellingen, horecagelegenheden en overheidsorganisaties. Irene Baltus, algemeen directeur van Compass, constateert dat Nederland eigenlijk geen lunchcultuur kent. De typisch Nederlandse lunch bestaat uit een boterham met beleg en een glaasje melk, en de gemiddelde besteding per lunch in een bedrijfsrestaurant is 2,47 euro. In België is de gemiddelde besteding 6 euro en in Frankrijk is dat bedrag nog hoger. Een bedrijfsrestaurant is vaak maar twee uur per dag open, de prijzen worden kunstmatig laag gehouden en de ondernemingsraad kibbelt over welk merk kroket moet worden ingekocht.

Baltus stelt dat 80% van de bedrijfscatering zeer traditioneel is. Die andere 20% toont aan dat het ook mogelijk is om het keurslijf van de opdrachtgever af te schudden en traditionele consumenten een lunchcultuur bij te brengen. Waar het het bedrijfsrestaurants met name aan ontbreekt is een sfeervolle inrichting. Tevens zou het assortiment meer gezonde en verse producten moeten bevatten en zouden de openingstijden moeten worden verruimd, zodat het personeel er ook tussendoor terecht kan voor koffie, jus of een smoothie.


Bron: Food Personality - p. 29
Dit artikel afdrukken