Het Italiaanse Chianti Consortium onderschepte in een half jaar tijd meer dan 56.000 flessen Toscaanse wijn waarin geen chianti zat, maar aangelengde poederwijn, schrijft de Volkskrant. De 'sjoemelchianti' bestaat uit chemisch wijnconcentraat en water. De wijn was bestemd voor landen als Engeland en de VS, waar prijs belangrijker is dan kwaliteit. Ruim 2.000 (web)winkels, waaronder Amazon en Walmart, verkopen 39 merken 'sjoemelchianti' met 'Made in Italy' op het etiket. "Er zijn weinig dranken die verder afstaan van het door ons beschermde originele product dan deze 'wijn'", aldus het Chianti Consortium. Het consortium schat de fraude op ruim €200 miljoen. Zwendelaars fraudeerden eerder met de etikettering van Chianti.
de Volkskrant - Italiaanse wijnorganisatie onderschept duizenden flessen 'sjoemelchianti', aangelengde chemische poederwijn - Koken & Eten - Voor nieuws, achtergronden en columns
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Pijnlijk. Vorige week was in Amsterdam een bijeenkomst, georganiseerd door de Italiaanse Kamer van Koophandel in Nederland. Voor journalisten ondermeer. Thema: de nep op de wereldmarkt. Er wordt heel veel meer Italiaans product aangeboden dan werkelijk Italiaans is en er wordt heel veel meer Italiaans gekookt in eethuizen dan werkelijk 'Italiaanse keuken' is.
'Made in Italy' moet weer heilig worden. Zeggen de Italianen van de Kamer van Koophandel. Gloeiend gelijk hebben ze. Maar knoeien, daar zijn Italianen, nee lang niet allemaal, ook goed in.