Ruim 80 procent
De marktaandelen van Tesco, Sainsbury, Asda en Morrisons bij elkaar waren ooit nog goed voor ruim 80% van de Britse markt. Sinds kort hebben deze vier nu minder van 65% van de markt in handen. Het marktaandeel van Tesco is 26,9%, van Sainsbury 14,8%, van Asda 13,9% en als gezegd van Morrisons 9,3%.
Ooit heeft zowel Aldi – in dit geval Aldi Süd – als Lidl besloten ‘Engeland niet meer zomaar erbij te doen’ en werd vol ingezet op – zeg – ‘het alternatief voor dure supers’Aldi en Lidl begonnen jaren geleden in de Britse markt, eerst als een tweetal zwarte schapen, maar ooit heeft zowel Aldi – in dit geval Aldi Süd – als Lidl besloten ‘Engeland niet meer zomaar erbij te doen’ en werd vol ingezet op – zeg – ‘het alternatief voor dure supers’. Lange tijd golden met name Tesco en Sainsbury als onneembare vestingen in de Britse markt en als voorbeeld voor andere foodretailers.
Tien jaar 'sores'
Maar die tijd is voorbij, al een jaar of tien. En elk van die big four had zo z’n eigen sores. Tesco is allang niet meer die alsmaar groeiende marktleider die het in de jaren negentig werd en was. Sainsbury probeerde te fuseren, met Asda, met Morrisons, maar het ging allemaal niet door. Asda leek lange tijd sterk te staan als de ‘Britse dochter’ van Walmart, maar Walmart ontdeed er zich van en sindsdien is het bedrijf dolend. Morrisons kende enkele jaren een bloeitijd onder de Nederlander Marc Bolland, maar gleed daarna weer weg.
En de afgelopen periode – inflatie, haperende toeleveringsketens, prijsstijgingen van grondstoffen, personeel etc. – blijkt het geworstel nog erger te worden. Aldi heeft momenteel als gezegd 9,1% marktaandeel en Lidl 7,0%. Die van Tesco, Sainsbury, Asda en Morrisons zijn dalend, die van Aldi en Lidl zijn stijgend.
Dubbele cijfers
Bij de dalers moet vooral Morrisons flink inleveren, met een omzetdaling van 4,9% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Aldi heeft vergeleken met dezelfde periode in 2021 een omzetgroei van 14,4% meegemaakt, Lidl zelfs een omzetgroei van 17,9%.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen FoodPersonality en Foodlog.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog