Bij een ruime meerderheid (63%) van de Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, schrijft de LevensmiddelenKrant.

Voor het onderzoek ondervroeg onderzoeksbureau Multiscope 7.300 Nederlanders naar hun koopoverwegingen. Het populairst zijn keurmerken voor dierenwelzijn; 42% hecht er waarde aan. Keurmerken voor eerlijke handel en natuur en milieu (beide 32%) delen de tweede plaats. Biologisch is voor 21% van de mensen belangrijk en gezondheid voor 14%. Voor zowel dierenwelzijns- als voor natuur en milieukeurmerken is dat 5% meer dan in 2016.

Consumenten vinden keurmerken het belangrijkst op verse producten. Zo wil 62% van de consumenten een product met een keurmerk als het gaat om vlees of vis. Bij verse groente en fruit geeft 47% aan een keurmerk belangrijk te vinden; bij zuivel is dat 41%.

Max Havelaar is het bekendste keurmerk, schrijft Distrifood. Acht van de 10 Nederlanders kennen het keurmerk voor eerlijke handel. Zeven op de 10 (72%) kennen het Beter Leven-keurmerk, een stijging van 16% ten opzicht van 2016. Het Eko-keurmerk is bekend bij 63%.
LMK - 60 procent consumenten let op keurmerk
Reageer
  • Deel
Druk af