Het nieuws viel vandaag ook in boerenvakblad Boerderij te lezen. Daarbij is een prachtige lachende foto van bestuurders Boer (l.) en Joosten (r.) van het bedrijf afgebeeld.
Winst 85% gestegen
De winst van onze nationale boerentrots - het enige boerenbedrijf dat echt goed geld verdient in Nederland - blijkt met maar liefst 85% gestegen. Je zou je dus afvragen waarom melkboeren mauwen. In heel Europa, en in Nederland voorop, vertellen ze dat ze de lage melkprijzen niet meer trekken. Hun coöperatie echter verdient fors meer in het eerste halfjaar van 2015 door de lekker gedaalde melkprijzen. Of die nog gaan stijgen? Daarover sombert het lachende bestuur nog.
Moeten we nou lachen of huilen? Ik vind het een verwarrend beeld.Somberend en lachend
Het bestuur van FrieslandCampina staat dus zowel somber als buitengewoon content en lachend op de ANP-foto. Ze stralen uit dat er alle reden tot plezier is.
Een gemiddeld lid van de coöperatie krijgt per september zo'n €8.000 op zijn bankrekening bijgeschreven door de gestegen winst. "Dat is een bedrag waar ze in deze toch niet gemakkelijke tijden wel wat aan hebben," zegt boerenbestuurder Piet Boer van FrieslandCampina.
De gemiddelde boer die failliet dreigt te gaan komt inmiddels per jaar een aantal tienduizenden euro's aan inkomsten tekort om zijn bedrijfskosten, rente en aflossing op nieuwe investeringen te kunnen betalen. Bij FrieslandCampina blijkt dat in het eerste halfjaar €88 miljoen extra in het laatje te hebben gebracht.
Treffend beeld
De foto van het ANP is een treffend beeld van de moderne agri-industrie. De boer huilt, maar zelfs zijn eigen bedrijf straalt. Zeker bij een coöperatie als Royal FrieslandCampina kun je niet zeggen dat de boeren er niet zelf bij zijn. Ook de lachende Piet Boer links op de foto is ook in het echte leven boer en heeft een eigen melkveehouderijbedrijf in Biddinghuizen. Hij zit in dezelfde shit als de boeren die hij toelacht met rechts naast hem zijn directeur Roelof Joosten, directievoorzitter van FrieslandCampina. Joosten gaat met een heel wat tonnen salaris naar huis. De lage melkprijs maakt dat hij het prima doet voor zijn boeren. Boeren krijgen maar liefst €8.000 toe bij hun verlies. Ook Boer ziet dat helemaal zitten. Zo toont het in ieder geval.
Moeten we nou lachen of huilen? Ik vind het een verwarrend beeld.
Toegevoegd 28 augustus 2015: het FD schrijft vanmorgen Nieuwe topman FrieslandCampina komt boeren niet tegemoet. Argument (kort samengevat): boeren subsidiëren met betere, 'eerlijke' prijzen werkt niet.
Fotocredits: ANP
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#40, ik denk dat mensen die van marketing verstand hebben zeker niet in die 2 strategieën denken maar ook de derde dimensie kennen: focus (smal of breed). Meer smaken zijn er vlgs de natuurwetten van de marketing voor een product overigens niet.
Melkprijssystematiek FrieslandCampina
@Huib 40 De lactose is idd een zeer gewilde grondstof. Dat is ook de reden dat Fonterra zo graag naast de fabriek van Aware wilde zitten.
De winst van RFC zit grotendeels in Azië en met name in China en Hongkong. De afzet van Friso babymelk loopt daar als een trein. Babymelk is dan ook een heel andere tak van sport dan de productie van gewoon melkpoeder waar de wereldmarkt momenteel mee vol zit. Om babymelk te kunnen maken heb je echter die lactose nodig om het gewenste gehalte van 7,5%, zoals moedermelk die bevat, te realiseren. Normale koemelk heeft 4,5% lactose. Om aan die lactose te komen moet je dus eerst wel kaas maken om het daarna uit de wei te kunnen halen.
Wat betreft de melkprijs en de bijbehorende winst werkt het als volgt. Als leden-melkveehouders krijgen wij de garantieprijs die maandelijks wordt vastgesteld op basis van (verwachtte) melkprijs van 60 miljard kg melk in Denemarken, Duitsland, Nederland en België. Dit is incl. de bijbehorende nabetaling van de ondernemingen die het betreft. Dat is dus onze minimum melkprijs en tevens de ingangsprijs voor de onderneming. Als de onderneming dus bovenop de garantieprijs winst maakt dan doen zij het dus beter dan het gemiddelde van de concurrenten die in het mandje zitten.
Het is ook de prijs die gehanteerd wordt voor de 1,2 miljard kg melk die RFC beschikbaar moet hebben voor derden als gevolg van de remedies die door Brussel zijn vastgelegd in het kader van de fusie destijds en wordt onafhankelijk vastgesteld. Zowel Brussel als de afnemers, die deze prijs dus moeten betalen aan RFC, zien er op toe dat de vaststelling van de garantieprijs correct verloopt.
Ik zie een groot verschil in de situatie van de varkens- en de melkveesector. Ik denk dat de situatie bij de varkens redelijk stabiel is (slecht). In de melk is de marktsituatie momenteel zeer matig. Maar ik denk dat het aantal knelsituaties heel beperkt is. De kostprijs is amper een half jaar onder kostprijs! Ja, als dat nog drie jaar blijft gaat wellicht één-derde failliet. In de akkerbouw zijn prijzen van aardappels/uien soms nul of net daar boven. Als dat drie jaar aanhoudt is wellicht driekwart failliet.
Onlangs hoorde ik een boer die land gekocht had vertellen: er is best kans dat er een slecht jaar komt, dan stap ik gerust op de bank af om een regeling te treffen. Zo werkt dat dus (voor de 20% van de topbedrijven). Als je geregeld plus 200.000 verdient dan schrikt de bank niet van eenmalig min 200.000.
Ik denk dat er best blije gezichten mogen zijn bij RFC. Uiteraard betalen zij de boeren de gewone marktprijs, net als particuliere afnemers. En dat die prijs momenteel laag is betekent niet dat de melkveesector op zijn gat ligt. En al zeker niet dat dat ook voor RFC geldt.
Waar komt die winst van 8.000 per boer vandaan? Aan merken? Zeker. Maar ook aan iets wat onopgemerkt blijft voor het publiek. Een belangrijke bron is de afzet van lactose (melksuiker), een bijproduct van de reststroom van de kaas. Dit lactose wordt gebruikt als draagstof voor medicijnen en brengt goed geld op. Daar is 1 voorwaarde voor: die winst is er alleen als je over enorme hoeveelheden van die reststroom bezit én als je dat efficiënt weet te bewerken.
Het lijkt op Foodlog vaak dat er slechts 2 wegen zijn te bewandelen: óf bulk óf onderscheidend merkproduct. Nederland bezit zijn kracht met name in het grijze tussengebied. Geen merk maar bepaald geen bulk. Bijv ook pootaardappels, conserven, etc.
# 34Dick de toekomst zal het uitwijzen. De grondstructuur van de organisaties zijn dezelfde en vinden hun oorsprong in dezelfde beroepsgroep. We zien het vaker: hebzucht ligt in het verlengde van succes. Eerst de vreugde en lacht en vervolgens de tranen en de huilbui. Wanneer? Dat weten we nog niet.