De eerste veganistische supermarkt, Veggie4U in Den Haag, opende in 2013 haar deuren. In Duitsland is de veganistische super al veel meer ingeburgerd; de keten Veganz heeft 8 filialen verspreid over het hele land en daarnaast nog filialen in Tsjechië, Oostenrijk en de VS.
De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat Groningen klaar is voor een veganistische supermarkt. Benny Lobo: “Na gedegen marktonderzoek kwamen we tot de ontdekking dat er ook in Groningen erg veel vraag is naar zo’n supermarkt. Als je kijkt waar Stadjers via zoekmachines naar zoeken, dan staan vegan-producten hoog in dit lijstje.” Behalve versproducten biedt Vegansuper straks ook een ontbijt- en smoothiesbar met een terras. "Een waar paradijs voor vegans, die nu voor veel producten zijn aangewezen op webwinkels die juist op de levering van gekoelde producten geen garantie geven" aldus de initiatiefnemers.
Vorige week maakte de verpakkingsvrije winkel Opgeweckt bekend dat ‘Groningen nog niet toe was aan een verpakkingsvrije winkel’. Als de Groningers de vegan lifestyle wel ruimhartig omarmen, zal de supermarkt in september de deuren openen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En net wat meer dan een jaar later, sluit de eerste VeganSuper van het Noorden weer zijn deuren. Toch niet levensvatbaar, in de huidige vorm in ieder geval. Toen ik er af en toe een blik naar binnen wierp, zag ik meestal tussen de 0 en 3 klanten lopen, dus het verbaast mij niet erg.
Vegansuper komt er echt, meldt Distrifood. Initiatiefnemers Johnny en Benny Lobo hebben de financiering rond voor de winkel aan de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen.
Oprichters-in-spé Johnny en zijn vrouw Benny Lobo zeggen op Distrifood dat hun Vegansuper 'bijna rond' is. De nieuwe winkel moet in het centrum van de stad komen, in de directe nabijheid van onder meer een AH en een EkoPlaza. Over die laatste zegt Lobo: "ik denk dat we elkaar versterken."
Een trend van vegetariër of flexitariër naar flexivegan zie ik ook nog wel gebeuren, daar zit misschien ook nog wel een groep die geïnteresseerd zou kunnen zijn. Bovendien doet #vegan het volgens mij goed op instagram. Een supermarktconcept klinkt wat grootschalig, denk dat een toko idee meer kans heeft.
Dick, dat is heel mooi samengevat. :) De harde kern wil nog wel naar een speciale winkel omfietsen, dat wil de 'geïnteresseerde damesbladlezeres' die heeft gelezen dat vegan goed voor de planeet en het lichaam zou zijn alleen maar een paar keer; die gaat daarna weer lekker naar de dichtstbijzijnde supermarkt, als het assortiment daar prima is en vaak goedkoper. Helemaal als de supermarkten door het succes van een VeganSuper hun assortiment uitbreiden/verduidelijken*. En die groep is nu juist zo groot dat het concept veel levensvatbaarder wordt dan als je moet leunen op de vegan kerngroep, de incidentele korte termijnbezoeker en de toerist op zoek naar curiositeiten.
De biologische supermarkten zoals EkoPlaza zijn een totaalconcept. Ietsje duurder, maar je vindt er dan ook praktisch alles en vaak meer biologisch dan je bij de gewone supermarkt kan halen. In principe hoef je alleen maar naar de EkoPlaza voor al je boodschappen, of je nu veganist, vegetariër, omnivoor of carnivoor bent. Dat geeft ze een grote doelgroep en daardoor meer kans op overleven. Als de supermarkten echter steeds meer biologisch zouden gaan verkopen, krijgen de EkoPlaza's en consorten het weer moeilijk, aangezien de meerderheid het liefste voor het goedkoopste, snelste en gemakkelijkste gaat.
* Wat dan ook nog steeds een stap in de goede richting is voor (in ieder geval) veganisten