Sinds 2009 is Jan Bredack uit Duitsland veganist. Hij eet geen vlees of andere producten van dierlijke oorsprong meer, en staat bepaald niet alleen in zijn keuze. Duitsland telt naar schatting circa 900.000 veganisten. Voor het gemak worden zij meegeteld bij de vegetariërs, die in Duitsland met 7 miljoen zijn op een bevolking van 80 miljoen.

Begin 2009 richtte Jan een supermarkt in met alleen veganistische producten. Dat bleek een gat in de markt: inmiddels zijn er 9 filialen en de ambitie reikt nog veel verder.

Omzet naar meer dan 100 miljoen euro
De Veganz niche-supermarkten voeren een assortiment van 'meer dan 4.500 producten van zo'n 270 leveranciers uit 30 landen', schrijft RetailDetail. Daarnaast is er een webshop.
De omzet bedroeg in 2013 5,3 miljoen euro, liep in de eerste 6 maanden van dit jaar op tot zo'n 50 miljoen en komt naar verwachting over heel 2014 op meer dan 100 miljoen euro uit.

Veganz ambitie reikt echter nog veel verder: in 2016 wil Bredack de oversteek maken naar Amerika en in 2020 uitkomen op 60 filialen (franchises) wereldwijd. Of Nederland ook op het lijstje staat, is nog niet bekend. Wel duidelijk is dat winkellformules met een scherpe focus prima kunnen functioneren.

Fotocredits: Veganz filiaal, Kristof Fischer
Dit artikel afdrukken