Dat reageren moest onder meer gebeuren in de 221 fabrieken die het concern wereldwijd heeft. Die fabrieken moesten zich de afgelopen periode aanpassen aan nieuwe vraagpatronen, nieuwe aanvoerwegen van ingrediënten veiligstellen en zeker stellen dat hun mensen veilig konden komen werken in de fabrieken. Door “heroïsch werk” van de mensen op de werkvloer draaien wereldwijd alle 221 fabrieken van Unilever momenteel op een capaciteit van 85%, vertelt Jope. Dat betekent dus wel dat de fabrieken nu minder efficiënt draaien en producten met een hogere kostprijs opleveren.
De Unilever-topman verwacht dat de voorkeuren en bestedingen van consumenten tijdens en na de coronacrisis blijvend zullen veranderen. Het zal volgens hem nog lang duren voordat consumenten weer massaal uit eten gaan en het leven van voor de crisis weer op niveau komt. Uit eerdere crises, zoals de SARS-uitbraak in Azië, leert Jope dat de aandacht voor hygiëne blijvend zal zijn. De topman verwacht ook dat mensen meer aandacht zullen krijgen voor gezondheid en welzijn en gaan beseffen dat bredere vraagstukken van de wereld opgelost moeten worden. De multinational heeft de merken in huis om van deze ontwikkelingen te kunnen profiteren, verwacht Jope, omdat bange mensen terugvallen op bekende merken.
Het verloop van de wereldwijde verspreiding van corona is in Unilevers omzet te zien. Normaal groeit Unilever vooral in opkomende markten (nu -1,8%), maar het afgelopen kwartaal stegen juist de verkopen in ontwikkelde landen (+2,8%). Dat is een gevolg van het hamster- en op zekerheid gerichte gedrag, maar kon de vraaguitval in de horeca niet volledig compenseren.
Vooral Unilevers ijstak lijdt onder de lockdown. Dat effect zal maar van korte duur zijn, denkt Jope. Alle ijsfabrieken blijven daarom nog gewoon open, laat Jope weten aan Het Financieele Dagblad. Al zal de ijsverkoop nog wel een verdere flinke tik krijgen. Normaal gesproken zijn de komende twee periodes goed voor 70% van de verkopen. Het meeste ijs wordt buitenshuis gegeten, vooral door toeristen. Als mensen in veel landen nog thuis moeten blijven en niet met vakantie gaan - geen ondenkbaar scenario, als het aan de virologen die regeringen adviseren ligt - valt Jope's hoop in het water. De ijstak van Unilever is jaarlijks goed voor een omzet van rond de €3 miljard.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Arme aandeelhouders...
Misschien kan hij hen gelukkig maken met een bak ijs.
En de werknemers lusten ook vast wel ijs.
"Het meeste ijs wordt buitenshuis gegeten, vooral door toeristen."
Ja, ....... en?
De Duitse tourist at ijs in Nederland en de Nederlandse tourist at ijs in Duitsland.
Mensen worden creatief en 'halen' straks de 'vakantie' in huis. De stormloop op tuinzwembadjes is allang begonnen. Wanneer daar gebruik van gemaakt gaat worden hoort daar uiteraard een ijsje bij, immers dat geeft nou net het ultieme vakantiegevoel!
Ik wordt zo moe van dit soort negatieve media uitingen. Heb altijd gedacht dat boeren het alleenrecht hadden op klagen maar nu gaan multinationals er in het kwadraat eroverheen!!
Het glas is halfvol en niet halfleeg.