Scandinaviërs eten opvallend veel ijs, wereldwijd kopen mensen voor 1 miljard euro aan Magnums... voor ijs loopt men warm! Marktonderzoeksbureau Mintel brengt de consumptie-ijsmarkt in kaart.

In geld uitgedrukt is de wereldijsmarkt ruim 67 miljard euro groot. Unilever is de marktleider, maar in de Verenigde staten is Nestlé groter. De Noren blijken per hoofd van de bevolking het meest aan ijs uit te geven, bijna 42 euro per persoon. Australië, Zwitserland, Zweden en Finland vormen de rest van de top-5 big spenders, met respectievelijk 38, 31 en 30 euro. In volume gegeten ijs wordt de ranglijst aangevoerd door de Verenigde Staten met 17 liter per persoon, gevolgd door Australië met 10,3 liter, Noorwegen met 10,2, Zweden met 8 en Denemarken met 7 liter per persoon.

In Groot-Brittannië is ijs ondanks de crisis nog altijd een groeimarkt. Vorig jaar werd de grens van 1 miljard GBP omzet overschreden (bijna 1.3 miljard euro). Maar liefst 85 procent van de Britten blijkt ijs te kopen, zowel in bakken als in een-persoonsverpakkingen. 'IJs heeft een betaalbare positie binnen de hele voedingsmiddelenmarkt, de relatief lage prijs is een van de meest belangrijke factoren voor de continue groei ook tijdens de economische crisis. Daarom kan ijs zich positioneren als een betaalbare verwennerij', zegt Amy Price, Senior Food Analyst bij Mintel.

IJs, een lekkernij in crisistijd. Ook in koudere streken dus.

Fotocredits: Bernt Rostad, ambachtelijk Noors ijs
Dit artikel afdrukken