In het persbericht schrijft Milieucentraal:
Consumenten kiezen voor groenten zonder verpakking omdat zij zo beter de hoeveelheid kunnen bepalen en de groenten uitkiezen die er goed uit zien. Zij ergeren zich aan de verpakking van groente en andere voedingsmiddelen. Zo ergert 40 procent zich aan komkommers in plastic en een kwart stoort zich aan portieverpakkingen koekjes of chips.
Verpakking heeft een functie
Toch heeft de verpakking van veel voeding een functie, namelijk het voorkomen van bederf en beschadiging van producten. Komkommers die van ver komen, blijven langer goed in plastic. Portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert dus milieuwinst op. De milieubelasting van de verpakking is vaak een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf. Consumenten zien dit anders. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten de recyclebaarheid en hoeveelheid verpakking zien als het meest bepalend voor de milieubelasting van het product.
Grootverpakking of portieverpakking
Bovendien denkt bijna 60 procent van de consumenten dat grote ‘voordeel’ verpakkingen beter zijn voor het milieu dan portieverpakkingen. Terwijl portieverpakkingen zoals koffiemelk in cups verspilling kunnen voorkomen, en daarmee juist beter kunnen zijn voor het milieu. Dit hangt uiteraard af van de huishoudgrootte en hoe vaak mensen een product gebruiken.
Plastic wel of niet milieuvriendelijk?
Plastic en metaal worden gezien als het minst milieuvriendelijk. Papier en karton zien mensen als het meest milieuvriendelijk. Uit gegevens van Milieu Centraal blijkt echter dat de totale milieubelasting van papier en plastic vergelijkbaar is. Dit heeft ermee te maken dat plastic lichter is, er is dus veel minder van nodig. Voorwaarde is wel dat het plastic gescheiden wordt ingeleverd en niet bij het zwerfafval belandt. Dat geldt natuurlijk voor alle verpakkingsmaterialen.
Het consumentenonderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction, onder 1.034 respondenten.
- Onderzoekspopulatie (de ondervraagden): representatief 15 - 70 jarigen
- Methode van dataverzameling: online vragenlijst
- Periode van dataverzameling: 18 - 27 april 2015
Fotocredits: Verpakte komkommers, Videau
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#2 @Tim, nog even een reactie dat de komkommers altijd uit het Westland komen.
Onze komkommers komen voor het overgrote deel helemaal niet uit het Westland. Die komen uit Sexbierum, vlak achter de dijk van de Waddenzee in Friesland.
Half oktober schakelen we over van Sexbierum naar Spanje. Transport naar de winkels duurt dan twee dagen en ze zijn dan ook verpakt.
In januari gaan we weer voor de helft van de komkommers over naar Nederland. half maart zitten we weer helemaal in Nederland.
Maar het is dan nog behoorlijk koud, dus verpakken we de komkommers.
Half mei is de verpakking van de komkommer weer uit.
De biologische komkommer is bij ons altijd verpakt. je moet immers het verschil zien tussen biologisch en gangbaar.
Maar van half mei tot half oktober dus onverpakte komkommers
#11 @Ynte: Ik spreek namens Albert Heijn. Als je voorbeelden hebt van producten waarvan je de indruk hebt dat ze oververpakt zijn, dan hoor ik dat heel graag. Dan kunnen we kijken of de verpakking meer is dan de functie ervan vereist.
Je spreekt over verrotting en versnotting. Ik hoop dat je de komkommer niet in de koelkast bewaart. Dat product lijdt aan 'lage temperatuur bederf', net zoals bijvoorbeeld tomaten en paprika. je krijgt dan zachte verrotte plekken. Buiten de koelkast bewaren dus.
#10 @ Paul over BPA schreef ik in 2015 een redactioneel in het blad VoedselVeiligheid (van commentaar voorzien door een deskundig redactielid). het heeft als titel: 'Groen licht'.
Ik zet de verkorte versie hieronder:
De European Food Safety Authority (EFSA) onderzocht BPA opnieuw en stelde vast dat BPA geen enkel gezondheidsrisico met zich meebrengt op basis van de huidige blootstellingshoeveelheid. Dit geldt voor alle leeftijden.
EFSA verlaagde ook het veiligheidsniveau, de zogenoemde “tolerable daily intake” (TDI), maar meldde dat de innamehoeveelheden van de Europese bevolking ruim onder de nieuwe TDI liggen.
En nu? Sinds 2011 verbiedt de EU BPA in babyflesjes. Frankrijk heeft sinds januari 2015 een verbod op BPA in alle verpakkingen.
Nu zegt EFSA dat je BPA veilig kan toepassen.
BPA staat echter bij velen symbool voor gevaar!
Een zucht van opluchting over het groen licht zullen we wel niet horen.
Het helpt ook niet dat EFSA tegelijkertijd met het veilig verklaren, de TDI “tijdelijk” verlaagt. Daarmee geven ze een dubbel signaal af.
Ik vrees dat de risk management van BPA al voorbij het ‘point of no return’ is gekomen.
Bron:
doi:10.2903/j.efsa.2015.3978
@Simone, Ik neem aan je spreekt namens je eigen bedrijf en niet namens de hele industrie. Bij elke retailer zijn er voorbeelden van (over)verpakking waar ik als redelijk geïnformeerde leek niets van begrijp. Bij de ene zijn dat komkommers en winterpenen in individuele plastic condoompjes, bij de andere kan dat biefstuk met een meeverpakt zakje lucht of een ongevraagd plastic display in elk voorverpakt stukje kaas zijn.
De kern van het probleem is dat verpakking
1) noodzakelijk is om verlies van kwaliteit of kwantiteit tussen moment/plaats van productie en plaats/moment van consumptie tegen te gaan
2) het meest ergerlijke aspect van het product kan zijn in termen van onpraktisch, ongevraagd, afval, en regelmatig ook dysfunctioneel.
Als we bij het komkommer- of wortelcondoom blijven - het kan (mogelijk) bijdragen tot kwaliteitsbehoud in de keten, maar het leidt (zeker) tot razendsnelle verrotting en versnotting in het huishouden. Daarmee kweek je geen begrip voor verpakking bij de consument.
Misschien is het ook een verschil tussen efficiëntie in de keten en effectiviteit in de markt?
Alleen jammer dat in plastics Bisfenol A (BPA) en ftalaten zitten die ongevraagd in het voedsel komen.
#8 @Dick: Verpakkingen kosten geld. Dus zoveel als nodig, maar zo weinig als mogelijk is het uitgangspunt.
Verpakkingen zijn soms nodig om;
1. Het product te beschermen tegen beschadigingen
2. Te voorkómen dat producten uitdrogen, bijvoorbeeld door verdamping
3. Ze langer goed te houden omdat omgevingsfactoren er dan geen invloed op hebben
Je kunt natuurlijk elke dag boodschappen doen, dan heb je van snel bederf niet zo'n last. Er zijn echter hele volksstammen consumenten die niet iedere dag naar de winkel gaan.
Sommige consumenten halen in het weekend veel boodschappen, ook verse groente en fruit. Die willen niet twee dagen later dat producten al bedorven zijn.
Ik heb geen wantrouwen naar de verpakkingsindustrie. Die wagen het echt niet om te veel en overbodig te verpakken. Als ze dat wel doen, dan wijzigen we die verpakking. Zie de biologische bananen. Die zaten eerst in een plastic zakje, nu nog slechts een bandje erom heen.
(maar van nature wantrouw ik niet zo snel)