Sinds drie jaar geleden is het aantal agf-speciaalzaken met 22% afgenomen. Ook in andere verssectoren is een daling zichtbaar.
Dat schrijft AgriHolland. Het blad laat groentenman Dick Meuldijk aan het woord:
De laatste groentenboeren worden dus fijngedrukt door de supermarkten.
Waarom zijn er geen groenten- en andere versboeren die ons beter bedienen dan de supers?
Lees ook agf.nl waar groentenboer Meuldijk vertelt over de toekomst van de groententraiteur.
Fotocredits: mhaller
Dit artikel afdrukken
De laatste groentenboeren worden dus fijngedrukt door de supermarkten.
Waarom zijn er geen groenten- en andere versboeren die ons beter bedienen dan de supers?
Lees ook agf.nl waar groentenboer Meuldijk vertelt over de toekomst van de groententraiteur.
Fotocredits: mhaller
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Peter, ik denk dat het uiteindelijk die kant op gaat. Nutrogenomics is de wetenschap die voor ons individueel kan aanduiden wat goed en extra goed is. Ik verwacht dat dit begint met veel voorkomende intoleranties zoals die voor lactose.
Maar laten we tot die tijd mensen leren genieten van plantaardig, want in 2050 kunnen we waarschijnlijk al die stofjes synthetiseren en in de juiste cocktail toefienen? Ik denk niet dat je je genoom en medische dossier ter beschikking hoeft te stellen (ik wil dat niet), maar wel een persoonlijke leidraad krijgt over wat voor jou specifiek, goed, eetbaar of af te raden is als je vitaal en lang wilt leven.
Maar is het nou erg dat die groentenboer het moeilijk heeft?
Dat kan ik alleen voor mijzelf bepalen, Henric. Als gebruiker van groentjes en groenten. Andere ketenpartijen moeten dat voor zich duidelijk krijgen. Als ik aan groenten anno 2050 denk zie ik Gepersonaliseerde Tuinbouw voor me. Vruchtgroenten speciaal voor "mij" ontwikkeld. Onder mijn ogen geteeld en tegen een prijs die ik me nu niet zou kunnen voorstellen want de tomaten, paprika's en heel veel andere gewassen zijn instrumenteel geworden voor mijn mentale en fysieke welbevinden, niet slechts ondersteunend door het bewijs van vermoedens. Dan zijn we wel afgestapt van het huidige "one size fits all" en de vage "lekker en gezond" betekenis: De vruchtgroenten van de toekomst zijn toedieningsinstrumenten geworden van stoffen en eetervaringen die goed zijn voor "mij". Ik lever graag mijn hele medische dossier aan aan telers/veredelaars die zo'n uitdaging aankunnen.
@Peter, wat is de juiste betekenis?
Zou het niet kunnen dat Groenten en Fruit betekenisloze relikwieen zijn geworden van een tijd die was, waar al die goden die je noemt, Maren, hardnekkig maar nostalgisch op teruggrijpen? En als groenten en fruit nog betekenis hebben, is het nog wel de juiste betekenis? Mijn eigen ervaring tot zover voelt als een uphill battle.
Blijkbaar vinden de meeste mensen dit niet erg. De mensen (uitgezonderd food snobs en kenners...) hebben geen kennis meer van AGF & PK (paddestoelen en kiemen) en van wat ze wel kennen weten ze niet meer wat kwaliteit is en nemen ze genoegen met wat ze krijgen kunnen bij de grote efficiente outlet genaamd supermarkt. Onbekend maakt onbemind. Hulde dus aan initiatieven als Kokkerelli, 24Kitchen en Jamie Oliver die een groot aantal mensen weer stap voor stap bekend maakt met goede producten. En als we die willen, komen de belangrijkste in de supermarkt; rucola, verse kruiden, gember, romanesco etc. Maar niet de echt speciale dingen en de extra lekkere dingen, daarvoor moet je naar de groentenboer of Sligro/Hanos en zij die het kennen en willen doen dat.
De groentenboer heeft nog te weinig exclusief spul zoals Honingtomaat en Wellant appels.
Wat zijn de redenen hiervan? Als we dat weten kunnen we er iets aan doen.
1. Opvoeding. Kinderen worden veelal met weinig kennis en gevoel voor eten opgevoed. 2. Gemaksvoedsel en gemiddeld restaurant eten heeft vlees en koolhydraten centraal staan, en niet groenten en fruit. De culinaire wereld wel steeds meer, maar zij bereiken Jan Modaal niet of te weinig;
3. Vers is moeilijk te distribueren, zeker als het al wat sprecialer vers is dan noet veredeld en verpakt is op houdbaarheid en niet met volle pallets kan. Het vindt dan slecht nog zijn weg naar de niche kanalen, zoals de agf detaillist en boerenwinkels.
Iedere klant zijn kanaal.