Sinds drie jaar geleden is het aantal agf-speciaalzaken met 22% afgenomen. Ook in andere verssectoren is een daling zichtbaar.
Dat schrijft AgriHolland. Het blad laat groentenman Dick Meuldijk aan het woord:
De laatste groentenboeren worden dus fijngedrukt door de supermarkten.
Waarom zijn er geen groenten- en andere versboeren die ons beter bedienen dan de supers?
Lees ook agf.nl waar groentenboer Meuldijk vertelt over de toekomst van de groententraiteur.
Fotocredits: mhaller
Dit artikel afdrukken
De laatste groentenboeren worden dus fijngedrukt door de supermarkten.
Waarom zijn er geen groenten- en andere versboeren die ons beter bedienen dan de supers?
Lees ook agf.nl waar groentenboer Meuldijk vertelt over de toekomst van de groententraiteur.
Fotocredits: mhaller
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'Waarom zijn er geen groenten- en andere versboeren die ons beter bedienen dan de supers?'
tegenvraag:
Waarom zijn er geen supers die de verstoko door échte groente- en andere versboeren met liefde laten runnen? m.a.w. speciaalzaken onder hetzelfde dak en één-kassa-moment. En ondernemersverantwoordelijkheid en bijbehorende uitdaging voor de specialist om (deels) zelf het assortiment, als een soort doe-het-zelf-willem-en-dreesjes te bepalen.
Zonde om die specialistische kennis verloren te laten gaan.
Wervende gedachte, Jan!
@Jan. Wat is de dwingende overtuiging voor een retailer om in deze gedachte mee te gaan vanuit omzet- of winstperspectief? Binnen de kruissubsidiestructuur is dit een compenserende melkkoe.
@Mark Soetman, een dwingende overtuiging zou wellicht kunnen ontstaan, wanneer een retailer beseft dat hij meer aan de samenleving zou kunnen bijdragen dan het goedkoopste voedselpakket. Ja, duurzaam, mvo, ik hoor ze het allemaal zeggen, maar de kosten daarvoor worden uiteindelijk allemaal bij de primaire sector neergelegd.
Zomaar een echte specialist op de versafdeling neerzetten, is weinig effectief als er niet danig aan de formule gesleuteld wordt. Zodanig dat het beeld van dozenschuiver verandert in een organisatie die consumenten helpt bij het bewust kiezen. Met de nadruk op bewust, dus niet alleen via de receptenblaadjes. Een versspecialist heeft kennis over producten en weet vaak ook verdraaid goed wat je ermee kunt. En anders moet ie zich daar maar verder in bekwamen. Zo wordt hij culinair adviseur op de winkelvloer.
Neem een simpele rode biet. Een gemiddelde consument weet toch helemaal geen biet meer van wat je er van kunt maken en hoe lekker en eenvoudig dat is. En laatst stond er iemand met bosuitjes bij de kassa, waarop de caissière het gevaarte omhoog stak en naar een collega riep: 'dit is toch bospeen?'
Ik zie ook al voor me hoe een nieuwe versformule er uitziet. Aan de ene kant gewoon de vershoek zoals die er nu ook is, maar waar de specialist de scepter over zwaait. Daarnaast een aantal thema-eilandjes, waarop telkens 1 bijzonder AGF-product de hoofdrol speelt. Dat kan iets nieuws zijn of iets wat in de vergetelheid is geraakt, iets met veel diversiteit, of weet ik wat nog meer.
Daaromheen wordt op zo'n eilandje getoond wat je er mee kan en hoe je dat dan kunt maken. Alle hulpmiddelen om bepaalde gerechten te maken vind je dan op het eilandje. Zelfs pakjes mogen daar wat mij betreft bij liggen.
Op die manier kun je seizoensproducten, streekgebonden producten en bijzonderheden een kans geven, wordt de consument spelenderwijs meer warenkennis bijgebracht en kan een supermarkt zich weer eens op iets anders onderscheiden dan prijs.
Ik moet zeggen Jan, het klinkt prachtig. En je hebt gelijk dat het onderscheidend is. En dat velen - zeker hier - er naar hunkeren. Maar ik vraag me toch nog steeds af hoe dit financieel uitpakt. Het door jou zo mooi verwoordde onderscheidend vermogen moet dan voor vrij veel mensen reden zijn om deze supermarkt (en niet die andere goedkope) te bezoeken. Anders gezegd: de meeromzet die je ermee wilt halen moet aanzienlijk zijn.
En als je dat dan toch doet voor groente en fruit, dan toch ook voor vlees, vis, kaas, charcuterie?